تاریخچه علوم شناختی

تاریخچه علوم شناختی

علوم شناختی به قدری مبحث جدید و جذابی است که شاید شما را هم شیفته خودش کرده باشد؛ ما در مطلب گذشته علوم شناختی چیست؟ را به شما معرفی کردیم. در این مطلب از مجله مغز و اعصاب برین مگ نیز قصد داریم، با هم با تاریخچه علوم شناختی آشنا شویم.

همه‌ی ما در طول زندگی خود نام رشته‌های مختلف تحصیلی را بارها شنیده‌ایم، انواع رشته‌های مختلف شامل ریاضی، انسانی، تجربی می‌باشد. ولی ممکن است که نام رشته علوم شناختی کمتر به گوش ما خورده باشد. علوم شناختی علمی بسیار جذاب و پیچیده است که به ارتباط، بین ذهن و احساسات می‌پردازد.

در سال‌های اخیر کشورهای مختلف در جهان مطالعات زیادی را روی این رشته انجام داده‌اند که ما می‌توانیم پیشرفت آن را در زندگی روزمره‌ی خود مشاهده کنیم. این رشته می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند اختلالات دو قطبی و افسردگی کمک کند.

تاریخچه علوم شناختی

علوم شناختی در قرن‌ها پیش

پدید آمدن علوم شناختی با تلاش مشترک رشته‌هایی مانند: روان‌شناسی، عصب شناسی، هوش مصنوعی، زبان شناسی، فلسفه و علوم کامپیوتر است که در اواخر سال ۱۳۴۹ بنیان گذاری شد.

جورج میلر یکی از دانشمندان روانشناس، دانشمند زبان شناس نوام چاکسپیر و دانشمندان علوم کامپیوتر آل نیوول و هر برت سایمون در تاسیس علوم شناختی نقش بسیار بزرگی را ایفا کردند.

رشته عصب شناسی در علوم شناختی در شروع بسیار قدرتمند بود، ولی بعد از دهه‌ی ۲۰ میلادی با ارائه یک کنفرانس، به شدت نقش آن کم‌رنگ شد و  به جای آن رشته زبان شناسی در آن دوران افزایش چشمگیری را پیدا کرد. ولی در سال‌های اخیر علوم عصب شناسی نقش مهمی را در علوم شناختی ایفا می‌کند.

بول یک دانشمندی بود که در بریتانیا زندگی می‌کرد. او اولین بار رایانه را به عنوان یک موتور تحلیلی در گسترش برنامه نویسی در علوم شناختی پیشنهاد داد.

تاریخچه علوم شناختی به دوران یونان باستان بر می‌گردد. در آن زمان افراد زیادی بروی مغز و ذهن موجودات زنده کار می‌کردند که معروف‌ترین آن‌ها افلاطون و ارسطو بودند که رازهای زیادی از ذهن را برای مردم آن  زمان آشکار کردند. افلاطون بیشتر بر اساس حدس مطالب خود را ارائه می‌داد؛ ولی ارسطو بر اساس آن چیزهایی که مشاهده می‌کرد، نه بر اساس حدس و گمان تحقیق می‌کرد.

تاریخچه علوم شناختی

علوم شناختی به روش مدرن

تاریخچه علوم شناختی در دهه‌ی ۵۰-۶۰ میلادی، دچار تحولی شکفت انگیز شد. علوم شناختی جدید نگاه متفاوت‌تری بر روی ذهن و احساسات موجودات زنده دارد. رشد علوم شناختی در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته، به‌ طوری‌ که پیشرفت آن از علم فیزیک نیز بیشتر بوده است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی‌های جدید و ربات‌ها و دستگاه‌هایی که ساخته شده‌اند، کار دانشمندان را برای بررسی ذهن بسیار راحت‌تر کرده است و به نتایج بسیار خوبی در این زمینه دست پیدا کرده‌اند.

علوم شناختی را یک علم می‌دانند که می‌تواند ذهن را به صورت علمی‌تر درک کنند. بعضی از دانشمندان ذهن را به دو دسته تقسیم بندی می‌کنند؛ یک بخش مادی که همین ذهن و جسم فیزیکی انسان است و یک بخش دیگر غیر مادی که به آن روح یا جسم غیر واقعی می‌گویند.

بعضی از دانشمندان به بخش دوم که روح انسان است، هیچ اعتقادی ندارند و بیشتر اختلاف نظرها را در علوم شناختی به وجود آورده است.

تاریخچه علوم شناختی در ایران توسط دکتر لوکس از اساتید دانشگاه تهران به همگان معرفی شد. در کشور ما دانشمندان و نخبگان بسیار زیادی وجود دارند که با کمک یکدیگر به دنبال توسعه‌ی علوم شناختی هستند.

اگر چه ممکن است ما الان شاهد هیچ پیشرفتی در این زمینه نباشیم، ولی در آینده نه چندان دور به پیشرفت‌های بزرگی در این زمینه دست خواهیم یافت.

مرکز دانش بنیان در سال‌های اخیر یک پژوهشگاه علوم شناختی را تأسیس کرد. در این پژوهشگاه به تحقیق رشته‌هایی مانند عصب شناسی، زبان شناسی، هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر می‌پردازد و از تکنیک‌های مختلفی برای مطالعه در مورد ذهن و مغز انسان‌ها را بررسی می‌کنند.

ما بر این باور هستیم، در رشته عصب شناسی و اطلاعات زیادی که در مورد مغز داریم، می‌توانیم در سال‌های آینده سریع‌تر از علم فیزیک که از کشورهای دیگر عقب افتاده‌ایم، در زمینه علوم شناختی پیشرفت چشمگیری را داشته باشیم.

تاریخچه علوم شناختی در کشور آلمان

کشور آلمان یک کشو اروپایی است که توانسته است در تاریخچه علوم شناختی پیشرفت بسیار زیادی را داشته باشد. این کشور با ۱۸ مرکز تحقیقاتی در زمینه علوم عصب شناسی توانسته از کشورهای دیگر پیشی بگیرد.

یکی از مراکز تحقیقاتی که در سال‌های اخیر قدرتمندانه در این زمینه کار کرده، مرکز تحقیقاتی ذهن برلین است که با مطالعات خود  توانسته است کمک بزرگی به جامع بشریت انجام دهد؛ از جمله این مطالعات شامل موارد زیر می‌باشد.

  • هوشیاری
  • بیماری‌های ذهنی
  • تعامل و شناخت اجتماعی
  • گفتار درمانی
تاریخچه علوم شناختی

علوم شناختی جز معدود رشته‌هایی است که اغلب رشته‌ها می‌توانند در پیشرفت آن به هم دیگر کمک کنند و درک درست‌تری را از ذهن انسان و حتی حیوانات پیدا کنند و باعث درمان بسیاری از بیماری‌ها چه بر اثر زمینه‌ی ژنتیکی و چه براثر عوامل بیرونی می‌شوند.

از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با مجله برین مگ همراه بوده‌اید.