علوم شناختی چیست؟

Cognitive Sciences

علوم شناختی چیست؟ قبل از هر چیزی همه ی ما می‌دانیم که مغز انسان عملکرد بسیار پیچیده‌ای دارد و هنوز محققان و دانشمندان زیادی در حال کشف رمز و رازهای آن هستند. ما روزانه کلمات و جملات معنا دار را کنار هم قرار می‌دهیم و راه می‌رویم و چیزهای جدید را یاد می‌گیریم که همه ی این کارها را به کمک ارتباطات، سلول‌های عصبی مغز  انجام می‌دهیم.

علوم شناختی رشته ای است که باعث درک انسان‌هاا از محیط خود و جهان اطرافش می شود. این علم در آینده پیشرفت بسیار زیادی می کند. زیرا باعث شناخت و ارتباط بین ذهن و مغز می شود.

در بیان بسیاری از بزرگان جهان آمده است که علوم شناختی؛ مانند سلاح اتمی عمل می‌کند و اگر کشوری به درک درستی از آن پی نبرد به طور قطعیت شکست خواهد خورد.  ما در مجله ی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم علوم شناختی را برای شما توضیح دهیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علوم شناختی چیست؟

عملکردهای میان احساسات، حافظه و ذهن انسان را مطالعه می‌کند. محققان از رشته‌های مختلف مانند روان‌شناسی، هوش مصنوعی، عصب شناسی، زبان شناسی و علوم کامپیوتر کمک می‌گیرد تا به درک بهتری از تفکرات و ذهن انسان بپردازند.

هدف از علوم شناختی این است که  مکانیسم‌هایی باعث می‌شوند،  فرایند ذهن انسان مانند راه رفتن، یادگیری و احساسات را در موجودات زنده بررسی کنند. این رشته علوم شناختی یک بین‌رشته‌ای است و کسانی که از رشته‌های مختلف به مطالعه آن می‌پردازند در سه اصل شناخت، هوش و ذهن باهم مشترک هستند.

علوم شناختی  در سال‌های  آینده پیشرفت چشمگیری  خواهد داشت.  دانشمندانی که بروی فلسفه مطالعه می‌کنند بر این امر معتقدند که ذهن انسان به دلیل روحی که دارد قابل بررسی نمی‌باشد ولی علوم شناختی بر این باور است که با مشارکت سایر رشته‌ها می‌تواند ذهن انسان را ارزیابی کند و مکانیسم‌های شیمایی که در آن اتفاق می‌افتد را بررسی کرد.

روانشناسی در علوم شناختی

مثلا روانشناسان می توانند فعالیت هایی مانند تعامل انسان بایکدیگر و احساساتی که مربوط به خنده و گریه کردن در موجودات زنده وجود دارد را بررسی کنند.

 

زبان شناسی در علوم شناختی چیست؟

 زبان شناسان درمورد اینکه مغز انسان چجوری می تواند کلمات را کنار هم قرار دهد و باعث شود انسان ها قادر به صحبت کردن با کلمات معنار دار هستند را ارزیابی کنند.

 

 

عصب شناسی در علوم شناختی

همچنین کسانی که بروی عصب شناسی مطالعه می‌کنند بتوانند با استفاده از دستگاه‌هایی مانند سی تی اسکن و MRI فرایند بافت‌ها و نورون‌های عصبی در مغز را که باعث صحبت‌کردن، راه‌رفتن و یادگیری ما می‌شوند را بررسی کنند.

امروزه به دلیل بیماری‌هایی مانند افسردگی و اختلالات دو قطبی که درمان شدن آن‌ها به روان‌شناسی و عصب شناسی مربوط است علوم شناختی در شاخه ی پزشکی کمک بسیار مؤثری به این بیماری می‌کند.

استفاده از علوم شناختی می‌تواند با راه‌های یادگیری که به دانش آموزان و دانشجویان می‌دهد بتوانند خیلی سریع‌تر درس‌های خود را یاد بگیرند و در حافظه ی خود نگهداری کنند.

در سال‌های ۱۹۸۰ یک نظریه‌ای مربوط به اینکه سیستم‌های عصبی مغز انسان را به صورت مصنوعی ارزیابی کرد ارائه شد و  روان‌شناسان با توجه به دستگاه‌هایی مانند FMRI  توانسته‌اند فعالیت‌های نورون‌های عصبی مغز را که باعث ایجاد افسردگی و اختلالات دوقطبی می‌شوند را بررسی کنند.

علوم شناختی توانسته است در زمینه‌های مختلفی از افکار انسان مانند ارزیابی استعدادهای هر فرد و احساسات به پیشرفت‌های بسیاری دست پیدا کند.

اعتقادات و فرهنگ در علوم شناختی چه تأثیری دارد؟

فرهنگ‌ها و اعتقادات بر زندگی انسان‌ها در هر قشری از جامع تأثیر می‌گذارد. این عوامل اجتماعی و اعتقادی شرایط را برای هوش مصنوعی بسیار سخت کرده است؛ زیرا با تغییر اعتقادات رفتارهای هر فرد در موقعیت زمانی خاص خودش تغییر می‌کند.

واژه علوم شناختی چیست؟

علوم شناختی از واژه انگلیسی  Cognitive Science الهام گرفته است. که Science به معنای علوم که شامل علم رشته‌هایی مانند فلسفه، روان‌شناسی، عصب شناسی و هوش مصنوعی است و Cognitive به معنای شناختی است که  شامل ادراک ذهن مانند احساسات، حل مسئله و یادگیری می‌باشد.

 

علوم شناختی چیست؟

باستان قدیم و علوم شناختی چیست؟

در زمان گذشته افراد زیادی بودند که می‌خواستند اطلاعات بیشتری از ذهن انسان داشته باشند که معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به افلاطون و ارسطو در یونان باستان اشاره کرد که دستاوردهای علمی ارسطو خیلی بیشتر از افلاطون بود؛ زیرا مشاهده کردن را ملاک مطالعات خود قرار می‌داد نه حدس‌هایی را که از دید آن پنهان بود.

در قرن‌های ۱۷ تا ۱۹ افراد دیگری بودند که به مطالعات در مورد ادراک ذهن پرداختند؛ ولی به دلیل کمبود روش‌های آزمایشگاهی در گذشته با شکست روبه رو شدند.

 

علوم شناختی با  آشنا کردن ما با بسیاری از علم‌ها مانند  هوش مصنوعی  و دستگاه‌ها و ربات‌ها  توانسته است درک بهتری از جهان هستی و اجزای داخلی ،ذهن و مغز خود و کارکرد  آن‌ها داشته باشیم.

امیدواریم با خواندن این مطلب توانسته باشید درک درستی از علوم شناختی به دست آوردید.

 از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای مقاله با همراه بوده ایید.