اختلال شناختی چیست؟

اختلال شناختی چیست؟

اختلال شناختی چیست؟  ممکن است که معنی این اختلال برای بسیاری از مردم جهان هنوز ناشناخته باشد. در این اختلال فرد قدرت یادگیری، تصمیم گیری و حل مسئله را ندارد. در ایالت متحده آمریکا بیشتر از ۱۸ میلیون نفر را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد که درصد کمی از آن‌ها از اختلال خود با خبر هستند. بزرگ‌ترین عوامل آسیب زا در اختلال شناختی سن افراد می‌باشد. با افزایش سن و رد شدن از سن  65 سالگی تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند افزایش می‌یابد. در بیمارستان‌ها آمار افرادی که به این اختلال مبتلا هستند بسیار بالا می‌باشد. ما در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم که با شما درباره اختلال شناختی چیست؟ صحبت کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شناخت چیست؟

اگر بخواهیم درک بهتری از اختلال شناختی داشته باشیم، قبل از آن باید با معنی شناخت آشنا شویم. شناخت زیرمجموعه‌ای  از روان‌شناسی مدرن است که به عملکردهای روانی فرد که در بخش فوقانی مغز قرار دارد و  شامل احساسات، آموزش، تمرکز و یادگیری می‌شود. شناخت،  باعث می‌شود که ما درک درست‌تری از خود و محیط پیرامون جهان هستی داشته باشیم

اختلال شناختی چیست؟

اختلال شناختی چیست؟

اختلال شناختی باعث می‌شود که فرد نتواند کارهای روز مره خود را به درستی انجام بدهد و در درک کردن بسیاری از مسئله‌ها، یادگیری، تمرکز، تصمیم‌گیری‌های درست در زندگی با مشکل روبه رو می‌شود. بعضی افراد در شروع به صورت خفیف به این بیماری مبتلا می‌شوند که خیلی راحت می‌توانند  کارهای روزانه خود را انجام دهند  ولی با گذشت زمان اگر این اختلال درمان نشود؛ باعث می‌شود که  فرد نتواند کارهای عادی زندگی خود مانند صحبت کردن، غذا خوردن، دستشویی رفتن و… را انجام بدهد.

امروزه به افرادی که جز کادر بهداشت هستند باید آموزش‌های بیشتری درمورد این اختلال داده شود که در شروع بیماری هرچه سریع‌تر آن  را تشخیص دهند تا از عواقب جبران ناپذیری که دارد  خودداری کنند.

اختلال شناختی به ژنتیک و بسیاری از عوامل محیطی مرتبط است و ممکن است همه‌ی افراد در هر سنی و از هر قوم و نژادی را درگیر خود کند. بسیاری از بیماری‌های مانند آلزایمر، سکته‌ی  مغزی، عفونت بافت‌های مغزی، پارکینسون  می‌توانند باعث اختلال شناختی می‌شوند.

انواع علائم متداول در اختلال شناختی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • از دست دادن حافظه‌ی کوتاه مدت یا بلند مدت
  • عدم تشخیص افراد مهم زندگی
  • تاری دید
  • تغییرات اخلاقی
  • مشکل در درک کردن مثلاً نمی‌داند که در شرایط حساس چه کاری انجام بدهد.

انواع اختلال روان شناختی چیست؟

روان شناختی یک نوع اختلال عصبی محسوب می‌شود و ممکن است باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها شود. ما در ادامه مطلب به شما انواع اختلال روان شناختی را که باعث بیماری می‌شوند را به شما توضیح می‌دهیم.

اختلال زوال عقل یا خِرَدسودگی

این اختلال بیشتر در سنین بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد و زمینه‌ی ژنتیکی نیز دارد. بعضی از محققان به اختلال زوال عقل خِرَدسودگی نیز می‌گویند. این بیماری بیشتر در اثر تغییراتی  که در نورون‌های عصبی در مغز ایجاد می‌شود اتفاق می‌افتند و باعث بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر، سکته مغزی و پارکینسون می‌شود.

مشکلات روان شناختی درصد ابتلا به بیماری زوال عقل را تا بیشتر از ۵۰ درصد افزایش می‌دهند.  بعضی از مسمومیت‌های غذایی و دارویی نیز باعث ایجاد زوال عقل می‌شوند.

روان آشفتگی چیست؟

این یک نوع بیماری روانی به حساب می‌آید که شامل از دست دادن حافظه‌ی کوتاه مدت، نوسانات خلقی و عدم تمرکز کافی در فرد بیمار می‌شود. روان آشفتگی در اثر تغییرات در سیستم‌های عصبی مغز ایجاد می‌شود و ممکن است در اثر استرس و اضطراب پیش از اندازه خشم و ناراحتی اتفاق بیفتد.

روان آشفتگی ممکن است بر اثر بسیار از عوامل محیطی و ژنتیکی اتفاق بیفتند که عبارتند از:
  • استفاده پیش از مشروبات الکی
  • استفاده پیش از اندازه از کافئین
  • وابستگی به مواد مخدر
اختلال شناختی چیست؟

اختلال یادگیری و حافظه

حافظه و یادگیری رابطه‌ی تنگاتنگی  با یکدیگر دارند وقتی ما  توانایی این که چیزهای زیادی را در حافظه‌ی خود نگه داریم نداشته باشیم نمی‌توانیم مسائل پیچیده را درک کنیم و آن‌ها را یاد بگیریم. این اختلال در افراد مسن‌تر بیشتر از جوانان اتفاق می‌افتد. در این اختلال فرد نمی‌تواند به درستی تصاویر و صداها را تشخیص بدهد و در خاطره‌ی خود بسپارد.

اختلال روان‌تنی چیست؟

اختلال روان تنی را به سایکوسوماتیک نیز می‌شناسند. این اختلال که زیر مجموعه‌ی روان شناختی است  در اثر ناراحتی و غم پیش از اندازه اتفاق می‌افتد و باعث  بروز انواع بیماری‌هایی مانند میگرن، دیابت، تشنج می‌شود. این اختلال زمینه‌ی ژنتیکی  و ریشه در کودکی فرد دارد.

از علائم این اختلال روانی  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات خواب
  • پایین آمدن سطح هوشیاری
  • استرس و اضطراب شدید
  • ریزش شدید مو که باعث تاسی سر می‌شود
  • فشار خون بالا
اختلال شناختی چیست؟

اختلالات شناختی انواع مختلفی دارد که گاهی ممکن است آن‌قدر خفیف باشد که هیچ یک از این افرادی که به این اختلال شناختی مبتلا هستند تا آخر عمر خود از نوع اختلال خود باخبر نشود. ما در این مطالب قصد داشتیم اختلال شناختی چیست و انواع آن را برای شما توضیح دهیم.

از شما تشکر می‌کنیم تا انتهای مقاله برین مگ  با همراه بوده‌اید.