میگرن عصبی چیست؟

میگرن عصبی چیست؟

میگرن عصبی چیست؟  این میگرن یک چیزی فراتر از یک سردرد ساده است. این سردرد ممکن است ساعت‌ها ما را در رختخواب بیندازد. هنگامی که استرس و اضطراب ما شدیدتر می‌شود درد در سرما بیشتر می‌شود، مانند اینکه کسی دارد به سرما با مشت ضربه می‌زند و ما قادر نیستیم که از خود دفاع کنیم.

سردردهایی عصبی  بیشتر اوقات به صورت ضربان دار و با حالت تهوع و استفراغ  و بی حسی انگشتان دست و پا همراه هستند. در بعضی از افراد سردردها همراه با علائمی دیگری مانند  سرگیجه دیدن الگوهای ستاره مانند و زنگ زدن گوش خودشان را  نشان می‌دهند.

 مطالعات جدیدی که بروی سردردهای میگرنی انجام شده است، نشان می‌دهد که ۵۰ درصد افراد مبتلا به سردردها، از نوع سردردهای میگرن عصبی هستند.

میگرن عصبی چیست؟

میگرن عصبی چیست؟

مغز انسان تمام عملکردهای سیستم عصبی را برعهده دارد. هنگامی که عصب‌ها تحریک می‌شوند و به درستی کار نمی‌کنند، سیگنال‌های الکتریکی فعالیت‌های خودشان را در  مغز شروع می‌کنند و باعث احساس  بد و عجیبی در بدن ما می‌شوند.

 این محرک‌های عصبی در سر  که از  محرک‌های دیگری که  در سایر اندام‌های بدن  وجود دارند؛ مانند استرس و اضطراب، الگوی خواب نامنظم، عوامل محیطی و ژنتیکی ممکن است دستور بگیرند و باعث میگرن عصبی شوند.

نظریه‌های قدیمی‌تری وجود دارد مانند اینکه عدم جریان خون در مغز باعث التهاب و تورم در سر می‌شود و ممکن است که فرد بیمار به سردرد عصبی  مبتلا شود. ولی نظریه‌های جدیدی که امروزه کشف شده است نشان می‌دهد که تغییرات هورمونی و کاهش یا افزایش استروژن نیز باعث ایجاد درد در ناحیه ی سر می‌شود.

مراحل سردرد میگرن عصبی به سه مرحله از موارد زیر تقسیم بندی می‌شود:
مرحله قبل سردرد

در این مرحله که به اورای میگرن نیز معروف است. فرد بیمار دارای علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ، تاری دید، عدم تمرکز، زنگ زدن گوش را دارد و ممکن است که به استرس و اضطراب نیز دچار شود. بعضی افراد این مرحله را ممکن است هیچ‌وقت تجربه نکنند و سردرد آن‌ها به صورت ناگهانی ظاهر شود. شما می‌توانید در این مرحله از قرص‌های پیشگیری که دکتر برای شما در نظر گرفته است استفاده کنید.

 

مرحله  سردرد

در این مرحله  ممکن  است سر آهسته شروع به درد کند یا در بعضی از مواقع این درد به صورت ناگهانی و دردناک اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید از تکنیک‌های کاهش درد مانند دراز کشیدن در اتاق تاریک، بستن سر با یک دستمال و در مواقعی که سردرد شما خیلی شدید است. از قرص‌های مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

 

مرحله بهبود سرد

این مرحله که به آن ریکاوری نیز می گویند. فرد بیمار به حالت عادی زندگی خود بر میگردد و می تواند دوباره کارهای روزانه خودش را انجام دهد ممکن است در این مرحله هنوز احساس سرگیجه، خواب آلودگی و از دست دادن اشتها را داشته باشد.

علائم میگرن عصبی چیست؟

علائم میگرن در هر فردی متفاوت است، بعضی از افراد ممکن است علائم خفیفی را تجربه کنند؛ ولی بعضی دیگر ممکن است که علائم آن‌ها به حدی شدید شده باشد که کارشان به اورژانس پزشکی کشیده شود.

از علائم میگرن عصبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی حسی دست و پا
  • سردرد تپش دار
  • سرگیجه
  • از دست دادن تعادل بدن
  • تاری دید
  • احساس درد در فک و صورت
  • احساس یخ زدگی در دست و پا

 

عوامل محرک در میگرن عصبی

بعضی از مواد غذایی و عوامل محیطی و ژنتیکی وجود دارند که باعث ایجاد سردرد می‌شوند ما با شناختن این عوامل و یادداشت کردن آن‌ها در دفترچه می‌توانیم از خوردن و قرار گرفتن در شرایطی که باعث میگرن عصبی در ما می‌شوند دوری کنیم.

مواد غذایی محرک میگرن

استفاده از پنیر کهنه، گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس برای افراد مبتلا به میگرن ممنوع می‌باشد. همچنین گفته شده است؛ استفاده از گوجه فرنگی، پیاز و سیر را تا حد امکان کاهش دهید.

میگرن عصبی چیست؟

نوشیدنی‌های محرک میگرن عصبی

از خوردن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و مشروبات الکی پرهیز کنید. همچنین شما می توانید به جای استفاده این نوشیدنی ها ، روزانه هشت لیوان آب را در  برنامه غذایی خود قرار دهید که در درمان میگرن بسیار موثر است.

عواملی محیطی

ممکن است میگرن عصبی در اثر یک فشار روحی یا استرس و اضطراب شدیدتر شود. تا آنجایی که برای شما مقدور است از عواملی که باعث استرس و اضطراب در شما می‌شوند دوری کنید.

عوامل دیگری نیز در زنان وجود دارند مانند تغییرات استروژن در زنان که ممکن است باعث ایجاد سردردهای میگرنی شدیدی شود و همچنین از خوردن قرص‌های بارداری خودداری کنید.

عوامل ژنتیکی

بعضی از بیماری‌ها زمینه ژنتیکی دارند و اگر در خانواده شما یکی از نزدیک‌ترین، اعضا مانند پدر و مادر شما به میگرن عصبی مبتلا است. خطر این بیماری نیز شمارا تهدید می‌کند در نتیجه شما باید علائم میگرن را بشناسید و دنبال درمان پیشگیرانه قبل از وخیم‌تر شدن بیماری خود باشید.

میگرن عصبی چیست؟

درمان میگرن عصبی

داروها

 بیشتر مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ناپروکسن دارویی‌هایی هستند که بدون نسخه هم در اختیار بیماران قرار می‌گیرند که می‌توانند در سردرد میگرن  مؤثر باشند. داروهای دیگری نیز هستند که پزشکان برای جلوگیری از علائم میگرن مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای فشارخون، داروهای ضد صرع را تجویز می‌کنند.

بوتاکس

یک نوع سم به نام بوتولونیم است که به نقاط مختلف سر تزریق می‌کنند و باعث فلج شدن عصب‌های سر بیمار می‌شود و از  درد میگرن جلوگیری می‌کند. کسانی که بدن آن‌ها نسبت به انواع داروها مقاوم شده است از این درمان استفاده می‌کنند.

درمان میگرن عصبی با RTMS

این درمان با انتقال پالس‌های مغناطیسی به پوست سر شما  باعث جلوگیری از سردردهای میگرنی می‌شود. حتی کسانی که از تزریق بوتاکس جواب نمی‌گیرند می‌توانند این را درمان را برای میگرن عصبی خود انتخاب کنند.

 

ما در این مقاله قصد داشتیم میگرن عصبی  و علائم و راه‌های درمانی آن را برای شما توضیح دهیم. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص نوع میگرن خود را تشخیص دهید و بهترین روش درمانی را برای بهتر شدن بیماری خود در نظر بگیرید.