دلیل مرگ در بیماران آلزایمری

علت مرگ در آلزایمر

علت مرگ در آلزایمر که یک بیماری پیچیده‌ای است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. علائم این بیماری در اواخر زندگی خیلی شدیدتر می‌شود به‌طوری‌که توانایی راحت‌ترین کارها را از فرد می‌گیرد.

 طبق مطالعات انجام شده در ایالت متحده آمریکا روی این بیماری، بیشتر از ۶ میلیون نفر که اغلب بالای ۶۵ سال سن دارند به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

این بیماری در سال ۱۹۰۶ توسط دکتر آلویز آلزایمر که متوجه تغییراتی در بافت‌ها و نورون‌های عصبی مغز زنی شد که به دلیل یک بیماری غیر عادی جان خود را از دست داده بود نام گذاری شد.

فرد بیمار علائمی مانند از دست دادن حافظه، عدم تکلم و رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی داشت. بعد از مرگ، شروع به تحقیقاتی درباره‌ی مغز او کردند و تعداد خیلی زیادی توده‌ی غیر طبیعی که امروزه به آن پلاک‌های آملوئید می‌گویند و دسته‌ای از الیاف‌های به هم پیچیده که نوروفیبرلای نامیده می‌شوند را کشف کردند.

امروزه نیز پلاک‌ها و گره‌ای مغزی، هنوز هم از علت‌های اصلی مرگ و میر در بیماری آلزایمر به حساب می‌آیند. ما در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم  را برای شما علت مرگ در آلزایمر توضیح دهیم.


آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر در افراد مسن به حساب می‌آید که باعث از دست دادن فعالیت‌های شناختی و عدم  توانایی‌های فرد می‌شود به‌طوری‌که در زندگی و عملکرد روزانه اختلال ایجاد می‌کند.

شدت این بیماری از مرحله‌ای که شروع می‌شود تا وقتی که پیشرفت می‌کند و نیاز به مراقبت از دیگران برای انجام دادن کارهای خود دارد متفاوت است. 

علت مرگ در آلزایمر

آلزایمر هنگامی که به بافت‌های عصبی در مغز حمله می‌کند باعث می‌شود که نورون‌های عصبی نتوانند خودشان را ترمیم کنند و در نهایت باعث مرگ سلول‌های سالم  می‌شوند.

زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند ممکن است که فراموش کنند کارهای  ساده خود را چگونه انجام می‌دادند؛ مثلاً نحوه‌ی باز کردن در منزل یا بستن بندهای کفش‌های خود را از یاد می‌برند و در بیشتر مواقع نمی‌توانند عضلات بدن خود را حرکت دهند. 

انجمن بین‌المللی آلزایمر طبق تحقیقاتی که راجع به این بیماری انجام داده است اعلام کرد که بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ در آمریکا می‌باشد و همچنین خاطر نشان کرد که جز ۱۰ علت اصلی مرگ می‌باشد که هیچ درمان مفیدی ندارد.

مرکز پیشگیری از انواع بیماری‌ها، آلزایمر را یکی از علت‌های مهم مرگ و میر نشان می‌دانند و در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ مرگ‌های ناشی از این بیماری تا ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

یکی از چالش‌های بزرگ درباره این بیماری علت مرگ افراد است که در گواهی فوت مشخص نمی‌شود و در بیشتر مواقع شرایطی که در اثر بیماری آلزایمر برای فرد مبتلا اتفاق می‌افتد را به عنوان گواهی فوت در نظر می‌گیرند.

در بعضی از موارد ممکن است که پزشکان، آلزایمر را به طور رسمی تشخیص ندهند و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در افراد مسن بالای ۷۵ سال تا شش برابر،  بیشتر  از سایر سن‌ها ثبت شده است.

علت مرگ در آلزایمر
آلزایمر چگونه باعث مرگ و میر در بیماران می‌شود؟

مراحل پیشرفته‌ی آلزایمر مبتلایان به بیماری به شدت دچار گیجی و سردرگمی می‌شوند و رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهند و در بیشتر مواقع بی حوصله و بی قرار هستند و ممکن است که دچار افسردگی و از دست دادن تعاملات اجتماعی خود شوند.

افراد در مراحل پایانی بیماری نمی‌توانند از خود مراقبت کنند و برای انجام دادن فعالیت‌ها به دیگران وابسته هستند و توانایی کنترل روده و مثانه خود را از دست می‌دهند.

بیماران آلزایمری در بیشتر مواقع اشتهای آن‌ها کم می‌شود و توانایی بلع را از دست می‌دهند که باعث تغذیه نامناسب و آسپراسیون می‌شوند.

آسپیراسیون زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به درستی نمی‌تواند عملیات بلع را انجام دهد و غذا به اشتباه درون لوله‌ی تنفسی می‌رود که باعث خفگی در بیمار مبتلا می‌شود.

ما در موارد زیر علت مرگ در آلزایمر را برای شما آورده‌ایم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

  • مشکل در بلعیدن

یکی از علائمی که بیماران آلزایمری را با مشکل روبه رو می‌کند بلعیدن غذا است؛ زیرا افراد مسن نمی‌توانند عضلات خود را به طرز صحیحی کنترل کنند در نتیجه مبتلایان همواره در خطر خفگی، هنگام غذا خوردن یا گیر کردن مایعات در ریه‌های خود هستند.

 اگر این افراد در محیطی بدون مراقب باشند ممکن است که غذاها در ریه و گلوی آن‌ها گیر کند و چون قادر به قورت دادن آن نیستند منجر به قطعی تنفس و در نهایت منجر به مرگ بیمار می‌شود.

  • ذات‌الریه

بعضی از اوقات فرد مبتلا به آلزایمر  هنگام خوردن غذا باعث عفونت و آسیب رسیدن به ریه می‌شود که به آن آسپیراسیون می‌گویند. اگر این بیماران تحت درمان مناسبی قرار نگیرند و یا بدن آن‌ها برای بهبودی خیلی ضعیف باشد به ذات‌الریه مبتلا می‌شوند که یکی از علت مرگ در آلزایمر است.

  • تکرر ادرار

بیشتر سالمندان در کنترل کردن روده و مثانه خود به عنوان یکی از دلایل پیری با مشکلات زیادی روبه رو هستند. این بیماران تمایلی به استفاده کردن از حمام ندارند و احتمال دارد که فراموش کنند که بهداشت روزانه‌ی خود را انجام دهند و یا ممکن است از  داروهایی استفاده کنند که منجر به بی اختیاری ادرار در آن‌ها می‌شود.

بی اختیاری ادرار می‌تواند باعث عفونت دستگاه تناسلی در افراد مسن مبتلا به بیماری آلزایمر شود. تشخیص این عفونت‌ها توسط پزشک کار بسیار دشواری است. در حالی که این عفونت‌ها برای جوانان چیز بسیار ساده‌ای به نظر می‌رسد.

اگر عفونت‌های دستگاه ادراری را به موقع تشخیص ندهند باعث مشکلاتی در اندام‌های داخلی می‌شود و  سپسیس در بدن فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

سپسیس باعث التهاب در سر تا سر بدن می‌شود که در اثر عفونت اتفاق می‌افتد و باعث یک پاسخ ایمنی شدید در اندام‌های مختلف بدن می‌شود.

هنگامی که بدن انسان دچار عفونت شدید می‌شود سیستم ایمنی بدن مواد شیمیایی خاصی را برای مبارزه به این عفونت‌ها ترشح می‌کنند.

 مواد شیمیایی در بعضی از موارد به قسمت‌های سالم بدن آسیب می‌رساند و باعث از کار افتادگی کلیه‌ها و سایر اندام‌های بدن می‌شود که یکی از علت‌های مرگ در بیماران آلزایمری است.

علت مرگ در آلزایمر
  • عفونت‌های پوستی

افراد مسن مبتلا به بیماری آلزایمر در بیشتر مواقع خطر ابتلا به زخم بستر و عفونت‌های پوستی آن‌ها را تهدید می‌کند. سالمندان اغلب، توانایی  کنترل کردن عضلات بدن خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند به درستی راه بروند.

در مراحل پایانی بیماری آلزایمر مجبورند در طول روز ساعت‌هایی را در تخت بخوابند یا از ویلچر استفاده کنند. هنگامی که فرد مدت زمان زیادی را در مکانی بخوابد یا بنشیند به زخم بستر مبتلا می‌شود.

زخم بستر زمانی اتفاق می‌افتد که  پوست در اثر فشار زیادی که وزن ثابت بدن اعمال می‌کند اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی‌کند و تجزیه و تخریب می‌شود در نتیجه سلول‌های سالم پوست می‌میرند و باعث ایجاد زخم می‌شوند.

اگر زخم بستر به درستی تشخیص و درمان نشود به عفونت‌های شدید پوستی تبدیل می‌شوند که به دیگر اندام‌های مختلف بدن نیز سرایت می‌کند.

 بعضی از مواقع این زخم‌ها باعث انباشته شدن پروتئین‌های غیر طبیعی در اندام‌های مختلف بدن می‌شود که به آن آمیلوئیدوز می‌گویند برای این اختلال نادر هنوز هیچ راه درمانی پیدا نشده است و می‌تواند جان زیادی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را بگیرد.

  نهایت زخم بستر باعث از کار افتادگی و فرسوده شدن کلیه‌ها می‌شود زیرا نمی‌توانند مواد زائد را از بدن خارج کنند که یک وضعیت تهدیدکننده در زندگی است که منجر به مرگ بیماران می‌شود.

 

علت مرگ در آلزایمر
  • کم آبی بدن

حالت کلی، افراد سال خورده بیشتر در معرض کم آبی قرار می‌گیرند به این دلیل که با بالا رفتن سن به طور معمول افراد مسن در دوران پیری عضله‌های زیادی از دست می‌دهند و جای آن را چربی اضافه می‌گیرد.

  ۸۰ درصد از بافت‌های عضلانی بدن انسان  را آب تشکیل می‌دهد و در چربی‌ها این مقدار به ۱۰ درصد می‌رسد با این حال افزایش سن باعث کم شدن آب بدن می‌شود و مغز واکنش‌های کمتری نسبت به علائم گشنگی و تشنگی نشان می‌دهند.

افراد مسن این علائم طبیعی را با افزایش سن تجربه می‌کنند؛ ولی به دلیل عوارض بیماری آلزایمر، در معرض خطر کم آبی زیادی قرار می‌گیرند علاوه بر این با پیشرفت تر شدن بیماری نمی‌توانند علائم و ارتباطات بدن خود را تشخیص دهند در نتیجه علاقه‌ی خوردن آب و غذا را از دست می‌دهند.

کم آبی در بدن افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند اختلالات تفکر و حافظه را دچار مشکل کند؛ زیرا مغز انسان برای انجام فعالیت‌های طبیعی احتیاج به هیدراته ماندن دارد و همچنین می‌تواند باعث کاهش حجم زیادی در خون بدن شود و سطح اکسیژن رسانی را در سر تا سر بدن کاهش دهد که منجر به شوک زدگی در افراد مبتلا می‌شود.

اندام‌های حیاتی بدن مانند کلیه‌ها و رودها به مقدار زیادی آب احتیاج دارند در صورتی که ذخیره‌ی آب در بدن کم شود این اندام‌ها نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام بدهند.

اگر کم آبی بدن به موقع درمان نشود منجر به مرگ می‌شود؛ اما امروزه با پیشرفت علم و درمان‌های زیادی که برای جلوگیری از کم شدن آب بدن وجود دارد قبل از رسیدن به مراحل خیلی شدیدتر درمان می‌شود.

علت مرگ در آلزایمر

ما در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داشتیم که بعضی از عوارض خطرناکی که منجر به مرگ در بیماری آلزایمر می‌شود را برای شما توضیح دهیم تا شما با آگاهی از خطرات بیماری آلزایمر بتوانید باکیفیت‌ترین مراقبت‌ها را به عزیزانتان بدهید و به آن‌ها کمک کنید که با کنترل کردن علائم، دوران پیری خوبی را سپری کنند و با آرامش از دنیا بروند.