علت صرع چیست؟

علت صرع چیست؟

علت صرع چیست؟ شاید شما هم با رفتن به پیش متخصص و انجام دادن انواع آزمایش‌ها پزشک به شما گفته باشد که به بیماری صرع مبتلا هستید و با شنیدن این کلمه حس ترس و نا امیدی تمام وجودتان را در بر گرفته باشد. ولی بیماری صرع مانند تمامی بیماری‌های دیگر با انواع قرص‌ها و جراحی قابل کنترل و درمان است. پس استرس و نگرانی را از خود دور کنید و با تشخیص به موقع علائم و علت صرع، در جنگ با این بیماری مرموز پیروز شوید.

تحقیقاتی که روی این بیماری انجام شده است نشان می‌دهد که از هر ۲۷ نفر حداقل ۱ نفر آن‌ها به بیماری صرع مبتلا هستند. بیماری صرع هر قشری از جامع، پیر و جوان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

 بعضی افراد تصور می‌کنند که تشنج فقط با افتادن، لرزش اندام‌های بدن و از دست دادن هوشیاری همراه است. ولی تشنج  در هر فردی متفاوت است. بعضی از افراد مدت کوتاهی به یک نقطه خیره می‌شوند یا فقط اسپاسم‌های عضلانی دارند. ما در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم که علت صرع چیست؟ را برای شما توضیح دهیم.

علت صرع چیست؟

حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری صرع، علت تشنج آن‌ها با آزمایش‌ها و بررسی کامل پزشکی مشخص نمی‌شود. دفتر بین‌المللی مبارزه علیه صرع در سال ۲۰۱۷ علت صرع چیست؟ را به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد و فهرستی از آن‌ها را ارائه داد:

  • علت ژنتیکی و اختلال‌های متابولیک
  • عفونت‌ها و بیماری خود ایمنی
  • علت ساختاری مغز
  • غیر قابل شناسایی

علت صرع چیست؟ چه کسانی به صرع مبتلا می‌شوند؟

در بعضی از موارد ترکیبی از این دسته‌ها باهم در بیمار اتفاق می‌افتد که یکی از علت‌های صرع می‌باشد. بیماری صرع اغلب در هر سنی از نوزاد تا افراد پیر و سال خورده و در هر قشری از جامع و نژادهای مختلف را در برمی گیرد. در ادامه مطلب به شرح هر یک از این علت‌ها می‌پردازیم:

علت صرع چیست؟

ژنتیکی و متابولیک علت صرع چیست؟

اگر پدر و مادر به بیماری صرع مبتلا باشند؛ شانس ابتلا شما به این بیماری ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.  در دوقلوها اگر یکی از آن‌ها به بیماری صرع مبتلا باشد احتمال دارد که در اثر انواع محرک‌های تشنج قل دیگر هم به صرع مبتلا شود.

جهش‌های ژنتیکی می‌تواند در کودک بدون اینکه از پدر و مادر منتقل شود و در اثر واکنش‌های شیمیایی و فیزیکی در مغز به وجودآیند. با پیشرفت علم در آزمایش‌های ژنتیکی علت صرع در اثر ژنتیک خیلی سریع شناسایی می‌شود.

دختران و پسرانی که به بیماری صرع مبتلا هستند خیلی راحت بدون هیچ مشکلی می‌توانند ازدواج کنند و همچنین افرادی که قصد بارداری دارند قبل از اقدام باید زیر نظر پزشک ارزیابی شوند؛ چون قرص‌های ضد صرع ممکن است که برروی مغز جنین آثار مخربی بر جای بگذارد.

اختلالات رشدی مغز و علت صرع چیست؟

معمولاً افرادی که به بیماری اوتیسم مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری صرع قرار دارند. تحقیقات بروی این بیماری نشان می‌دهد که اختلالات رشد و مادرزادی در مغز باعث پیش فعالی نیز می‌شود این بیماری‌ها اغلب به ژن‌های مرتبط با صرع و رشد مغز ارتباط دارند.

علت ساختاری صرع چیست؟

در علت ساختاری صرع ممکن است که بخش‌های داخلی مغز براثر ناهنجاری‌هایی مانند نقص‌های مادرزادی یا ضربه خوردن و جراحت سر، عفونت‌ها یا سکته مغزی تغییراتی ایجاد شود که باعث بروز تشنج می‌شوند.

 در ادامه به برسی هر کدام از این ناهنجاری‌های ساختاری در مغز می‌پردازیم:

نقص‌های مادرزادی

علت صرع چیست؟ اگر در دوران بارداری فردی که مبتلا به بیماری صرع است، تشنج‌های مکرر و غیر قابل کنترل را تجربه کند ممکن است که آثار مخربی را روی مغز جنین خود بگذارد. خطرناک‌ترین نوع تشنجی که برای مادر باردار احتمال دارد که اتفاق بیفتد. علت صرع چیست؟ انواع تشنج تونیک – کلونیک است که سبب تنگی نفس، کمبود اکسیژن و خون رسانی نامنظم به مغز جنین می‌شود و این اتفاق منجر به سقط جنین در موارد خیلی نادر شده است.

تاثیراتی که صرع بروی جنین دارد شامل موارد زیر می‌باشد:
  • کند شدن ریتم ضربان قلب جنین
  • نرسیدن اکسیژن کافی به سلول‌های عصبی مغز
  • نارس به دنیا آمدن جنین
  • آسیب و رشد نکردن مغز و سایر اندام‌های بدن
  • سقط جنین به دلیل حملات صرع
علت صرع چیست؟

ضربه خوردن سر و علت صرع چیست؟

صرع ممکن است براثر ضربه خوردن سر در اثر یک سانحه تصادف یا افتادن از یک جای بلند و خیلی از موارد دیگر اتفاق بیفتد. حدود ۶-۱۱ درصد بیماران حملات صرع که به آن اپی‌لپسی نیز می‌گویند را تجربه می‌کنند.

 این حملات، بعد از ضربه یا جراحت به جمجمه‌ی سر به دو دسته تقسیم بندی می‌کنند:
  1. تشنج زودرس
  2. تشنج بلافاصله بعد از ضربه به سر
  3. تشنج بعد از گذشت زمان طولانی
 
  • تشنج زودرس و علت صرع چیست؟

تشنج زودرس به زمانی می‌گویند که فرد دچار آسیب و جراحت در سر شده است و پزشکان متخصص با دادن دارو به فرد آسیب دیده از تشنج‌هایی که ممکن است رخ بدهد  جلوگیری می‌کنند.

  • تشنج بلافاصله بعد از ضربه به سر

در این نوع تشنج فرد بلافاصله بعد از ضربه دچار تشنج می‌شود در چنین شرایطی شما باید هرچه سریع‌تر با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

  • تشنج‌ها بعد از گذشت زمان طولانی

این دسته از تشنج‌ها معمولاً ۱- ۲ هفته بعد از ضربه خورد سر اتفاق می‌افتند و ممکن است شما علت آن‌ها را متوجه نشوید و خیال کنید که به بیماری صرع مبتلا هستید. بعضی از این ضربه خوردن‌ها با دادن انواع داروهای ضد صرع درمان می‌شوند؛ ولی در  بعضی  افراد دیگر این تشنج‌ها تا آخر عمر در بدن بیماران باقی می‌مانند.

سکته‌ی مغزی و علت صرع چیست؟

سکته‌ی مغزی اغلب در افراد پیر و سال خورد شایع‌تر است؛ ولی بعضی اوقات در نوزادان تازه متولد شده نیز به دلیل عدم خون رسانی و اکسیژن کافی اتفاق می‌افتد.

تشنج در سکته مغزی بیشتر به دلیل آسیب و خونریزی به بافت‌های مغز و عدم  فعالیت‌های الکتریکی ایجاد می‌شود. طبق مطالعاتی که بروی سکته‌ی مغزی انجام شده است نشان می‌دهد که خطر ابتلا به تشنج در یک هفته‌ی اول بعد از سکته‌ی مغزی بیشتر است.

 حدود ۵-۱۰ درصد افرادی که سکته‌ی مغزی کرده‌اند احتمال دارد که به تشنج‌های خفیف و خیلی وسیع‌تر مبتلا شوند. در صورت داشتن تشنج‌های مکرر شما به صرع ناشی از سکته‌ی مغزی مبتلا شده‌اید.

عفونت‌ها و بیماری خود ایمنی

انواع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و قارچی باعث التهاب و تورم مغز می‌شوند که یکی از علت‌های صرع می‌باشد.

مننژیت مغزی و علت صرع چیست؟

این بیماری باعث تورم بافت‌های مختلف مغز، نخاع و نورون‌های عصبی می‌شود که یکی از علت‌های صرع می‌باشد از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیرا اشاره کرد:

  • سردرد
  • تب بالا
  • گرفتگی عضلات گردن و صورت

مننژیت مغزی یکی از علت  صرع چیست؟ که  اغلب در اثر عفونت‌های ویروسی اتفاق می‌افتند؛ ولی در بعضی از مواقع ممکن است که عفونت‌های باکتریایی و قارچی نیز در ایجاد تورم و التهاب مغز دخیل باشند. این عفونت با خوردن انواع آنتی‌بیوتیک‌های که پزشک تجویز می‌کند مدیریت و درمان می‌شود.

 ویروس ایدز یا HIV علت صرع چیست؟

ویروس ایدز یک بیماری خود ایمنی است که در اثر رابطه‌ی جنسی محافظت نشده، سوزن آلوده و در دوران بارداری به جنین انتقال پیدا می‌کند در اثر مبتلا به این بیماری فرد بیمار ممکن است که دچار تشنج‌های مکرر شود و بعد از گذشت مدتی به بیماری صرع مبتلا شود. این بیماری با خوردن داروهای ضد صرع و ضد ویروسی به کاهش علائم‌ها و برگشتن فرد بیمار به زندگی عادی کمک زیادی می‌کند.

انسفالیت مغزی

این بیماری مانند مننژیت مغزی باعث التهاب شدید و جمع شدن مایعات در سر  می‌شود فشارهایی که بر روی بافت‌های مغزی رخ می‌دهد باعث بروز علت صرع  می‌شود. این بیمار با علائمی مانند سردرد، تب بالا، حالت تهوع و استفراغ همراه است.

علت صرع چیست؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کرده‌ایم علت صرع چیست؟ به عوامل مختلف محیطی و ژنتیکی بسیار زیادی بستگی دارد. افرادی که دائم دچار تشنج می‌شوند باید حتماً تحت نظر پزشک باشند تا از وخیم‌تر شدن این بیماری جلوگیری کنند. صرع‌های بدون کنترل تشنج، اغلب موجب مرگ و میرهای زیادی در سرتاسر جهان شده است پس این بیماری خطرناک را جدی بگیرید و آن را درمان و کنترل کنید.