علائم بیماری ستون فقرات آزار دهنده را بشناسید!

علائم بیماری ستون فقرات در هر فردی متفاوت است اکثر مردم درد در پشت خود را با مشکلات ستون فقرات مرتبط می‌دانند؛ اما استخوان‌ها در ستون فقرات از نخاع‌های ما مراقبت می‌کنند و سیگنال‌های عصبی را به قسمت‌های مختلف بدن ما می‌فرستند.

بعضی اوقات آسیب‌ها در ستون فقرات چیزی بیش‌تر از یک کمردرد ساده است. بیماری ستون فقرات اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که تغییرات استخوانی بر نخاع یا عصب‌های ما فشار وارد کند و باعث ناتوانی ما در حرکت کردن می‌شوند و درد زیادی را به بدن ما تحمیل می‌کنند.

درمان برای بیماری‌های ستون بسیار متفاوت است؛ اما گاهی اوقات پزشکان عمل جراحی را برای آسیب‌های شدید پیشنهاد می‌کنند. شما می‌توانید با قوی کردن عضلات ماهیچه‌ای بدن خود و داشتن یک تغذیه مناسب حاوی سبزیجات از آسیب‌های ستون فقرات جلوگیری کنید و باعث بهبود کیفیت زندگی شوید.

ما در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم که را برای شما علائم بیماری ستون فقرات را توضیح دهیم.

 

علائم بیماری ستون فقرات

آسیب‌ها و بیماری ستون فقرات می‌تواند علائم وسیعی را در بدن ما ایجاد کنند اگر شما هم هرکدام از علائم زیر را دارید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا از پیشرفت  بیماری خود جلوگیری کنید.

ستون فقرات را به عنوان یک اسکلت و ساختار حمایت کننده بدن می‌شناسند و به ما این امکان را می‌دهد که باستیم، بنشینیم و حرکت کنیم و به اتصال قسمت‌های مختلف بدن به یکدیگر کمک بسیار زیادی را می‌کند

در ستون فقرات یک انسان سالم شبیه S است و این منحنی در برابر سطوح مختلف مانند استرس مقاوم است.

چندین مهره‌ی دیسک در ستون فقرات ما قرار دارد که به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند ستون فقرات به بدن شکل مناسبی می‌دهد و بدن ما را از نخاع محافظت می‌کند.

ما در اینجا قصد داریم ۱۰ مشکل از رایج‌ترین علائم بیماری ستون فقرات را برای شما توضیح دهیم:

  1. ضعف و بی حسی در دست‌ها و پاها

بی حسی و احساس سوزن‌سوزن‌شدن در اندام‌های مختلف بدن مانند بازوها، دست‌ها و انگشت‌های پا می‌تواند نشان دهنده‌ی یک مشکل در قسمت کمر باشد

زمانی که رشته‌های عصبی  قسمت‌های مختلف بدن شما را به مغزتان متصل می‌کنند  به وسیله‌ی  ستون فقرات حرکت می‌کنند و هنگام رفتن به مغز  دست‌ها یا پاهای شما فشرده می‌شوند.

احتمال دارد که شما هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها پاهایتان دچار گرفتگی شود و یا  هنگام راه رفتن عادی زانوهایتان به اصطلاح خالی شود این آسیب‌ها ممکن است به دلیل بیماری فتق دیسک اتفاق بیفتند یا براثر فشار آمدن به عصب‌های شما که به آن تنگی نخاع می‌گویند اتفاق بیفتد.

این مشکلات بستگی به شدت آسیب و بیماری می‌تواند در طول زمان با ورزش‌ها و عمل جراحی درمان شود.

    2. تغییراتی در انگشتان و دستان

مهره‌هایی در قسمت بالایی کمر و گردن وجود دارند که ستون فقرات شما را به بازوها، دست‌ها و انگشت‌ها متصل می‌کنند هرگونه تغییری در این ناحیه  می‌تواند توانایی کارهایی که با دست‌های خود انجام می‌دهید را دچار اختلال کند.

به‌مرورزمان ممکن است که متوجه این بشوید که توانایی انجام دادن کارهای ساده مانند بست دکمه یا زیپ با مشکل روبه رو هستید یا دستخط شما به گذشت زمان تغییر کند.

این علائم می‌تواند در اثر مشکلاتی در قسمت‌های پایینی ستون فقرات باشد  پزشکان متخصص با انجام دادن معاینه‌های فیزیکی، اشعه ایکس یا سی تی اسکن تشخیص می‌دهند که کدام ستون فقرات دچار آسیب دیدگی است.

     3. احساس درد مدادم در کمر و گردن

همه‌ی بیماری‌ها در ستون فقرات باعث احساس درد نمی‌شوند؛ اما بعضی از آن‌ها باعث درد در ناحیه‌ی آسیب دیده و قسمت‌های اطراف آن می‌شوند یکی از آسیب‌ها ممکن است که بر اثر لغزش دیسک‌ها اتفاق بیفتد.

استئوآرتیت به دلیل ساییدگی و از بین رفتن غضروف‌های محافظی که در اطراف استخوان‌ها و دیسک‌ها وجود دارند اتفاق می‌افتند.

اگر استخوان‌ها و غضروف‌هایی که در ستون فقرت وجود دارند به یکدیگر ساییده شوند منجر به درد پشت کمر و گردن می‌شوند این علت  با افزایش سن و دوران پیری رخ می‌دهد و باعث شکستگی‌های کوچک در مهره‌های شما می‌شود.

دوکی استخوان یکی از علت‌های شکستگی این مهره‌ها می‌باشد که در بیشتر مواقع باعث درد می‌شوند اگر بعد از یک تصادف جزئی مانند لیز خوردن از روی یخ  دچار کمر درد و گردن درد شدید و بعد از گذشتن یک هفته هنوز این درد ادامه دارد حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

علائم بیماری ستون فقرات ​

 درد در ناحیه پشت گردن می‌تواند بر اثر کشیدگی رباط‌ها و عضلات ستون فقرات اتفاق بیفتد در بیشتر مواقع این کشیدگی‌ها نیازی به جراحی ندارند و ورزش‌های تخصصی توسط کادر مجرب بهبود پیدا می‌کنند

   ۴. تغییراتی در ساختار ستون فقرات خود می‌شوید یا اینکه یک شانه بالاتر است.

ناهماهنگی در ستون فقرات که به آن اسکولیوز می‌گویند. این بیماری در دوران کودکی رخ می‌دهد و تحت درمان پزشک اطفال قرار می‌گیرند.

گاهی اوقات در سال‌های جوانی ایجاد شود  و در دوران پیری و با افزایش سن در اواخر زندگی به دلیل آرتروز و سایر مشکلات در پشت ستون فقرات رخ می‌دهند.

کسانی که به بیماری اسکولیوز مبتلا هستند انحنای S شکل غیر طبیعی را دارند و در بیشتر موارد باعث عدم هماهنگی شانه‌ها، باسن و کمر می‌شود همچنین تیغه‌ها به سمت پایین متمایل می‌شوند و  باعث برآمدگی در پشت ستون فقرات می‌شوند.

پزشکان برای  بهتر شدن شرایط بیماری، جراحی را به فرد بیمار پیشنهاد می‌کنند.

   ۵. از دست دادن کنترل مثانه و روده

اگر در نواحی اطراف کشاله ران اغلب احساس سوزن‌سوزن‌شدن می‌کنید و توانایی نگه داری دستشویی خود را ندارید این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که در قسمت سندرم اسب شما مشکلی پیش آمده باشد و در ابتدای عصب‌های ستون فقرات شما فشردگی اتفاق می‌افتد.

این اتفاقات خیلی نادر هستند؛ ولی اگر شما دچار این مشکل هستید باید هرچه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه فرمایید.

این بیماری که به عنوان یک سندروم نیز شناخته می‌شود اگر در ابتدای بیماری درمان نشود باعث آسیب دائمی می‌شود.

   ۶. از دست دادن تعادل بدن

از دست دادن تعادل بدن در افرادی که دچار آسیب دیدگی در ناحیه نخاع شده‌اند بسیار شایع است. بعضی از فعالیت‌های تعادلی فرد مربوط به گوش داخلی می‌باشد. اگر یکی از عصب‌های ستون فقرات یا استخوان‌ها و عضلات شما دچار آسیب دیدگی شود نمی‌توانید به درستی تعادل بدن خود را حفظ کنید.

بیمارانی که دچار آسیب دیدگی نخاعی می‌باشند در طول زندگی خود احساس بی حسی، در کف پاها را تجربه می‌کنند.

   ۷.سفت شدن و اسپاسم عضلانی

رشته‌های عصبی در نخاع و مغز طیف گسترده‌ای از ارتباطات را تشکیل می‌دهند و باعث کنترل کردن حرکات بدن ما می‌شوند. اطلاعات زیادی از احساسات ما مربوط به لمس و حرکات کششی عضلات  از نخاع به مغز و بعد از آن به  سایر قسمت‌های مختلف بدن ارسال می‌شود.

اسپاسم عضلانی و سفت شدن ماهیچه‌های بدن در افرادی که نخاع آن‌ها آسیب دیده است بسیار بیشتر است. گرفتگی عضلانی در گردن بیشتر از قفسه‌ی سینه و کمر می‌باشد.

بعد از آسیب دیدگی نخاعی جریان‌های الکتریکی طبیعی دچار اختلال می‌شوند و پیام‌ها را به درستی به مغز ارسال نمی‌کنند و باعث اسپاسم عضلانی و سفت شدن  ماهیچه‌ها می‌شوند.

علائم اسپاسم عضلانی شامل موارد زیر است:

  • در اثر انقباضات حرکات و مفصل‌ها دچار انقباض می‌شوند
  • سفت شدن عضلات می‌تواند رانندگی و نشست بر روی صندلی را برای شما دشوار کند
  • این اسپاسم‌ها باعث گرفتگی عضلات قفسه سینه و تنفس عمیق را دچار اختلال می‌کند.
  • گرفتگی عضلات در شب باعث بد خوابی و بی حوصلگی در روز بعد می‌شود.
علائم بیماری ستون فقرات ​
   ۶. سردرد شدید 

این نوع سردردها زمانی اتفاق می‌افتند که در ستون فقرات گردن یا نخاع آسیب‌هایی وجود داشته باشد کسانی که تحت فشار نخاعی کمر قرار می‌گیرند یا دچار بی حسی نخاع می‌شوند بیشتر به این سردردها مبتلا می‌شوند.

در مغز انسان مایع‌هایی وجود دارد که بر اثر ضربه خوردن به نخاع این مایع‌های مغزی از کانال‌های نخاعی  خارج می‌شوند. اگر این مایع‌های نخاعی از محل‌ها شکاف یا سوراخ‌های کوچک عبور کنند درد شدیدی را در نواحی مختلف سر ایجاد می‌کنند.

اکثر سردردهای که بر اثر فشار نخاع ایجاد می‌شوند به‌مرورزمان از بین می‌روند با این حال اگر شما در هفته چند بار دچار سردرد می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید

علائم سردردهای شدید بر اثر بیماری‌های ستون فقرات عبارتند از:

  • سرگیجه شدید
  • زنگ زدن در گوش که همراه با وزوز گوش
  • تاری دید
  • استفراغ
  • حساسیت به نور

اغلب این سردردها با ایستادن و نشستن بدتر می‌شوند؛ ولی در حالت دراز کش شما دردی را احساس نمی‌کنید.

   ۷. اختلالات تنفسی

یکی از علت‌های مشکلات تنفسی آسیب به طناب نخاعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که سیگنال‌های الکتریکی مغز نمی‌توانند از نخاع عبور کنند؛ بنابراین مغز شما به درستی نمی‌تواند ماهیچه‌هایی دم و بازدم را کنترل کند.

میزان کنترل کردن عضلات قفسه سینه شما بستگی به آسیب‌های کامل یا نقص‌های نخاعی دارد. اگر صدمه‌های گردنی خیلی شدید باشد،  نخاع عصب‌های سوم تا پنج گردنی را درگیر می‌کند.

اگر آسیب در قفسه‌ی سینه شما رخ داده باشد می‌تواند باعث از دست دادن کنترل عضلات شکم و دنده‌ها بشود؛ ولی اگر آسیب فقط در سطح کمر اتفاق بیفتد عضلات شکن و دنده را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد

   ۸. فلج شدن

به طور عمده فلج شدن ناشی از آسیب دیدن رشته‌های عصبی در ناحیه‌ی کمر می‌باشد این آسیب‌ها باعث بی حسی در حرکت‌های پا می‌شوند.

صدمه دیدن طناب نخاعی به دلیل ضربه‌های شدید به سر که به آن آسیب‌های تروماتیک می‌گویند اتفاق می‌افتد و باعث کبودی، کشیدگی و پارگی نخاع در جوانان و افراد مسن می‌شود که یکی از شایع‌ترین علت‌های ناتوانی حرکتی دائمی و موقت است.

علائمی که فرد در هنگام ناتوانی حرکتی دارد شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن حرکت‌های غیر ارادی بازو و قفسه سینه
  • اختلالات تنفسی
  • بی حسی در قفسه سینه و بازوها
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه
علائم بیماری ستون فقرات ​

زمانی که متوجه شدید که ستون فقرات شما عملکردهای درستی را نشان نمی‌دهد و  احساس ضعف در عضلات یا کنترل مثانه و روده خود را از دست دادید فوراً با پزشک متخصص تماس بگیرید تا از بدتر شدن شرایط بیماری خود جلوگیری کنید.