علائم افسردگی چیست؟

علائم افسردگی چیست

یکی از مهم‌ترین اختلالاتی که می‌تواند به راحتی زندگی شما را دچار تشویش کند، افسردگی است. افسردگی یک حالت روحی و روانی و خلقی است که در آن فرد احساساتی نظیر ناراحتی، غم، احساس گناه و در برخی موارد اساس خودکشی دارد. برای آشنایی بهتر با علائم افسردگی در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با علائم افسردگی بیشتر و بهتر آشنا کنیم.

علائم افسردگی چیست

ممکن است تاکنون از خود پرسیده باشید که علائم افسردگی چیست و یک افسردگی چه علائم و نشانه‌هایی می‌تواند داشته باشد. به طورکلی، افسردگی براساس میزان شدت درگیری و ناراحتی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. افسردگی حاد و اساسی و افسردگی دائمی. علائم و نشانه‌های هر کدام از این افسردگی‌ها با یکدیگر متفاوت است.

۱- علائم افسردگی اساسی

افسردگی ماژور یا افسردگی اساسی، اولین دسته از افسردگی است که با احساساتی نظیر غم، ناراحتی، بی‌ارزش بودن و احساس گناه داشتن به صورت شدید همراه است. این نوع افسردگی در مردان و زنان می‌تواند نشانه‌ها و علائم مختلفی داشته باشد. با این حال اگر فرد دچار افسردگی اساسی باشد، باید ۵ نمونه از علائم زیر را دارا باشد.

  • در اغلب ساعات روز احساس ناراحتی و افسردگی دارد
  • اشتیاقی برای انجام فعالیت‌های روزانه ندارد
  • از دست دادن وزن یا اضافه وزن شدید
  • اختلالات خواب
  • در اغلب اوقات روز حالتی مانند خستگی و بی‌انرژی بودن دارد
  • به صورت مداوم حساس تنهایی و غم دارد
  • احساس گناه یا بی‌ارزش بودن
  • نمی‌تواند به درستی تصمیم بگیرید و تمرکز ندارد
  • داشتن افکاری مانند خودکشی و مرگ
  • احساس ناامیدی

۲- علائم افسردگی دائمی

به طور معمول این نوع از افسردگی مدت زیادی از زندگی فرد را درگیر می‌کند. این نوع افسردگی حالتی بسیار خفیف‌تر دارد و ممکن است تا سال‌های زیادی زندگی افراد را تحت شعاع خود قرار دهد. برای تشخیص اینکه فرد افسرده دچار این نوع از افسردگی شده است یا نه، فرد باید تا حدود ۲ سال، علائم این بیماری را داشته باشد. علائم افسردگی دائمی عبارتند از:

  • احساس ناامیدی
  • از دست داد ن کارایی و اعتماد به نفس
  • از دست دادن اشتیاق و انگیزه به فعالیت‌های روزمره

علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی چیست

بیماری روحی و روانی افسردگی در دنیای پزشکی، دوزها و مقدارهای متفاوتی دارد. این بیماری علاوه بر اینکه می‌تواند از نظر شدت و میزان درگیری متفاوت باشد، همچنین ممکن است از نظر جنسیتی نیز علائم و نشانه‌های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال این بیماری ممکن است در مردان با نشانه‌هایی نظیر عصبانیت، تحریک پذیری، تهاجمی بودن، اظطراب، احساس تهی بودن، غم و ناراحتی، از دست دادن شوق و انگیزه، استفاده از مواد مخدر، کاهش میل جنسی، تفکرات خودکشی، استفاده بیش از اندازه از مشروبات الکلی، خستگی، سردرد و نخوابیدن و مشکلات گوارشی همراه باشد.

علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی چیست

افسردگی در زنان نیز می‌تواند با علائم و نشانه‌هایی نظیر تحریک پذیری، از دست دادن شوق و انگیزه، احساس ناراحتی و تهی بودن، اظطراب، تغییرات در وزن، نخوابیدن، سردرد، کاهش انرژی و گرفتگی عضلات همراه باشد.

علائم افسردگی در نوجوانان

علائم افسردگی چیست

گاهی اوقات، افسردگی نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان و نوجوانان نیز این بیماری رشد و نمود پیدا می‌کند. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث به وجود آمدن یا تشدید این بیماری در افرادی با سن و سال کمتر شود. با این حال از جمله مهم‌ترین علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان افت تحصیلی، مشکل در مدرسه، دوری کردن از دوستان و خانواه، احساس کامل نبودن، دشواری در خواب، گریه و مشکلات گوارشی است.

علائم افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان یکی از شایع‌ترین افسردگی‌هایی است که در خانم‌ها رخ می‌دهد. این افسردگی عموما بعد از زایمان شروع می‌شود و ممکن است مدت زمان آن تا حدود ۴ الی ۶ هفته طول بکشد. از جمله مهم‌ترین علائم این افسردگی می‌توان به گریه شدید یا بی‌دلیل مادر، خستگی بیش از اندازه، ارتباط برقرار نکردن با کودک، سردرد، تاری دید، دل درد و … اشاره کرد.

دلیل ابتلا به افسردگی چیست؟

دلیل رخ دادن و بروز افسردگی در افراد می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. با این حال برخی از دلایل مانند بیولوژیکی، محیطی، روانشانسی و…. می‌تواند از جمله مهم‌ترین دلایلی باشد که فرد به افسردگی مبتلا می‌شود. به عنوان مثال برخی از افراد در مواجه با برخی مشکلات و مسائل در زندگی ممکن است با افسردگی یا نشانه‌های خفیفی از آن روبه رو باشند.

در برخی افراد دیگر، ممکن است یک اتفاق ناخوش‌آیند در گذشته مانند از دست دادن یک فرد، آزار جسمی یا جنسی در کودکی و یا… از جمله مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند در ابتلای فرد به افسردگی نقش داشته باشد.

همچنین مطالعات دانشمندان در سال‌های اخیر نشان داده است که خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که دچار بیماری‌های قلبی یا دیابت هستند می‌تواند بسیار بیشتر از سایر افراد دیگر باشد.

علائم افسردگی چیست

راه‌های درمان افسردگی چیست؟

درمان افسردگی می‌تواند روش‌ها و راه‌های بسیاری داشته باشد. ممکن است فرد در طول بیماری خود با درمان‌های مختلفی همراه باشد. درواقع میزان و روش درمان افسردگی با نوع اختلال، تاثیر مستقیمی دارد. به عنوان مثال در برخی از افراد که از افسردگی‌های فصلی یا خفیف‌تری رنج می‌برند، رفتن پیش پزشک و مشاوره می‌تواند یک روش درمانی موثر برای آن‌ها باشد.

از طرفی نیز برخی افراد دچار افسردگی شدیدتری هستند. در این نوع روش، دارو درمانی می‌تواند یک روش بهتر باشد. البته در گاهی موارد نیز برای درمان افسردگی هم از تراپی و مشاوره و هم دارو استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

در این مقاله نگاهی داشتیم به مهم‌ترین علائم افسردگی و با هرکدام از آن‌ها به صورت کامل آشنا شدیم. افسردگی یک بیماری روحی و ورانی بسیار شایع در افراد است که می‌تواند علائم و نشانه‌های بسیار متنوع و گوناگونی داشته باشد.

معمولا بسیاری افراد افسردگی را با بی‌انگیزگی یا خستگی دوره‌ای اشتباه می‌گیرند. اما به طور کلی یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اینکه فرد به افسردگی مبتلا شده است یا نه، این است که مدت زمان بیماری و نشانه‌های او بیش از زمان معمول طول بکشد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و این مقاله در شناسایی علائم و تشخیص افسردگی به شما کمک کرده باشد.

سوالات متداول

علائم افسردگی چیست؟

افسردگی می‌تواند با نشانه‌ها و علائم مختلفی همراه باشد. به عنوان مثال علائم افسردگی در زنان با مردان کاملا متفاوت است. با این حال علائمی مانند بی‌علاقگی، خستگی مداوم، بی‌اشتهایی یا پرخوری بیش از اندازه می‌تواند از جمله مهم‌ترین علائم و نشانه‌های افسردگی باشد.

افسردگی چند نوع است؟

افسردگی بعد از زایمان، اختلال افسردگی مزمن، افسردگی روانی و افسردگی دوقطبی از جمله مهم‌ترین انواع افسردگی در دنیای پزشکی است.

راه‌های درمان افسردگی چیست؟

راه‎‌ها و روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان برای درمان افسردگی از آن‌ها استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین و بهترین آن‌ها استفاده از مشاوره و روان‌درمانی است.