علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان

به طور معمول خانم‌ها از روحیه حساس‌تری برخوردار هستند. همین موضوع نیز باعث شده تا نسبت به آقایان، بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار بگیرند. از طرفی آمارها در چند سال اخیر نشان داده که خانم‌های ایرانی حدود ۳ یا ۴ برابر بیشتر ممکن است دچار این بیماری روحی شوند از این رو آشنایی با علائم افسردگی در زنان به شما کمک می‌کند تا شناخت بهتری نسبت به این بیماری داشته باشید و بتوانید بهتر آن را کنترل کنید. در این مقاله با مجله مغز و اعصاب برین مگ همراه باشید، تا شما را با علائم افسردگی در زنان بیشتر آشنا کنیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یا افسردگی بالینی یک حالت روحی و روانی است که در آن فرد مبتلا احساس ناراحتی و غم در خود دارد.  ممکن است به صورت مداوم خود را سرزنش کند یا احساس گناه داشته باشد. افسردگی انواع مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افسردگی اساسی، افسردگی دو قطبی، افسردگی سایکوپت و …. اشاره کرد. 

علائم افسردگی در زنان چیست؟

شناخت و آشنایی یا علائم این بیماری به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر عمل کنید و در همان زمان‌های ابتدایی بروز این بیماری با شناسایی به موقع علائم افسردگی، درمان‌های خود را شروع کنید. در ادامه شما را برخی از شناخته شده‌ترین علائم افسردگی در زنان بیشتر آشنا میکنیم.

  • نداشتن علاقه و لذت نبرد از سرگرمی‌ها و فعالیت‌های گذشته
  • مشکل داشتن در تمرکز
  • کاهش اشتهای شدید و مداوم
  • خستگی جسمانی و احساس ضعف و ناتوانی
  • احساس بی‌ارزشی و پوچی
  • عصبانی و خشمگین بودن
  • نداشتن امید به اینده
  • گریه‌های بی دلیل
  • اختلالات خواب به ویژه خواب شبان
  • نداشتن احساسات و تفکراتی مانند خودکشی
  • احساس گناه داشتن
  • نداشتن اعتماد به نفس کافی
  • تغییر در خواب (بیش از اندازه یا کم)
  • تغییر در عادات غذایی
  • دردهای فیزیکی مانند سردرد، مشکلات گوارشی، دردهای عضلانی
علائم افسردگی در زنان

دلیل بروز علائم افسردگی در زنان چیست؟

علائم و عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند زمینه ساز بروز افسردگی در خانم‌ها شود. عوامل مختلفی مانند بیولوژیکی، محیطی یا.‌‌… که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها به صورت مجزا خواهیم پرداخت.

عوامل ژنتیکی

یکی از موضوعاتی که می‌تواند زمینه ساز بروز افسردگی در افراد باشد، عوامل ژنتیکی است. درواقع زمانی که یکی از افراد خانواده شما دچار افسردگی باشد، احتمال بروز این بیماری در شما نیز شدت می‌یابد. البته این به این معنی نیست که اگر فرد نزدیکی از خانواده شما به افسردگی مبتلا شده، پس حتما شما هم دچار افسردگی خواهید شد، بلکه تنها به این معنی است که این بیماری می‌تواند ریشه ژنتیکی نیز داشته باشد.

عوامل هورمونی

دومین عاملی که می‌تواند باعث بروز افسردگی در زنان شود، عوامل هورمونی است. معمولا افرادی که دچار افسردگی می‌شوند، می‌توانند با استفاده از یک ام آر ای ساده متوجه شوند که دلیل افسردگی آن‌ها هورمونی هست یا نه‌ به عنوان مثال مغز افرادی که دچار افسردگی هستند با مغز افرادی که سالم هستند تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. در مغز افراد افسرده، بخش لیمبیک که وظیفه کنترل خلق و خو، خواب، انرژی و فکر کردن را برعهده دارد، به درستی کار نمی‌کند. 

عوامل محیطی استرس زا

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند باعث بروز افسردگی در افراد شود، عوامل محیطی است. عوامل محیطی و شرایط زندگی تاثیر بسیاری در افسردگی و شرایط روحی افراد دارد. بسیاری از زنان ممکن است عوامل محیطی، یکی از عوامل مهم در بروز افسردگی در آن‌ها باشد. عواملی مانند فقر، از دست دادن عزیزان، فشار کاری و زندگی، مراقبت از کودکان و سالمندان و … می‌تواند از جمله عوامل محیطی استرس زا برای زنان به شمار بیاید.

علائم افسردگی در زنان

افسردگی پس از زایمان

برای بسیاری از خانم‌ها ممکن است حین بارداری یا بعد از آن، افسردگی پیش بیاید. افسردگی پس از زایمان معمولا به دلیل تغییر بالای هورمون‌های بدن رخ می‌دهد. در این دوره هورمون‌های بدن به شکل قابل توجهی تغییر می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا افسردگی پس از زایمان در بسیاری از خانم‌های باردار به وجود بیاید. این افسردگی نیز می‌تواند با علائمی مانند افکار منفی، تغییرات خواب و خلق و خو و یا افکار خودکشی همراه باشد.

از طرفی اتفاقات و شرایط محیطی که فرد باردار در این دوره تجربه می‌کند، می‌تواند نقش بسار مهمی در تشدید و یا کاهش افسردگی پس از زایمان داشته باشد. اتفاقاتی مانند سقط جنین، رابط با پارتنر و حمایت کردن یا نکردن دوستان و نزدیکان می‌تواند از جمله این اتفاقات مهم و تاثیرگذار بر شرایط افراد باردار باشد.

افسردگی یائسگی

با شروع دوره یائسگی در زنان، تغییرات در هورمون‌های آن‌ها نیز آغاز می‌شود. در این دوره هورمون‌ها شروع به تغییر می‌کنند و همین موضوع می‌تواند باعث بروز علائم افسردگی در زنان شود. از طرفی عوامل محیطی نیز مانند فشار کار یا استرس زندگی، روابط مربوط به پارتنر، خانواده و… می‌تواند از عوامل مهم در افسردگی یائسگی در افراد باشد.

افسردگی پیش از قائدگی یا سندروم PMS

بروز این افسردگی در خانم‌ها بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی است که باعث می‌شود مغز شما تحت تاثیر مواد شیمیایی مانند سروتونین قرار بگیرد. البته علائم بروز این افسردگی در خانم‌ها بسیار ناپایدار و موقتی است و ممکن است بسیاری از آن‌ها با شروع دوره قائدگی پایان یابند. البته علائم این افسردگی ممکن است گاهی شدیدتر بوده و در برخی با بروز دردهای جسمانی مانند سردرد، کمردرد، پف صورت و بدن و… خود را نشان دهد.

علائم افسردگی در زنان

روش‌های موثر در جلوگیری از افسردگی در خانم‌ها

بروز افسردگی و علائم آن در خانم‌ها می‌تواند هر کدام دلیل و علت خاصی داشته باشد که در قسمت قبلی به صورت کلی به آن‌ها پرداختیم. اکنون در ادامه شما را با چند روش ساده و موثر آشنا می‌کینم که می‌تواند در بهبود افسردگی شما موثر باشد.

  • کمک گردفتن از دوستان و نزدیکان خود
  • اهمیت دادن به سلامت خود با ورزش و رژیم‌های غذایی مناسب
  • ورزش کردن
  • هر روز آفتاب بگیرید.

کلام پایانی

امروزه افسردگی به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی و روانی در افراد تبدیل شده است که در سال‌های اخیر آمار ابتلای زنان به افسردگی نسبت به مردان بیشتر بوده. بروز علائم افسدرگی در زنان می‌تواند دلایل و عوامل مختلفی داشته باشد . در این مقاله به صورت کامل با چند دلیل مهم روبه رو شدیم که می‌توانند باعث بروز افسردگی حاد در زنان شوند. ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

سوالات متداول

افسردگی چیست؟

افسردگی یک حالت روحی و روانی است که فرد در آن با احساس ناراحتی و غم مواجه است.

علائم افسردگی در زنان چیست؟

بیخوابی، افکار منفی مانند خودکشی، احساس بی‌ارزش بودن، عصبانی بودن، گریه‌های بی دلیل، خستگی‌های جسمانی، احساس ضعف و ناتوانی، نداشتن انگیزه برای انجام فعالیت‌های روزمره.

دلایل بروز افسردگی در زنان چیست؟

مسائل محیطی و استرس زا، عوامل هورمونی، عوامل ژنتیکی، زایمان، یائسگی.