علائم افسردگی خفیف

علائم افسردگی خفیف

افرادی که مبتلا به افسردگی خفیف هستند، از خلق و خوی ضعیف‌تری برخودارند و نسبت به سایر بیماران مبتلا به افسردگی، علائم کمتری دارند. با این حال این بیماری ممکن است در بدن آن‌ها خود را با علائم خاصی نشان دهد. برای درک بهتر افسردگی خفیف و روش‌های درمان آن بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با علائم افسردگی خفیف و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا کنیم.

افسردگی خفیف چیست؟

در تعریف افسردگی خفیف، می‌توان گفت این نوع افسردگی نوعی از افسردگی بالینی است که در آن فرد نشانه‌های افسردگی شدید یا دائمی را دارد اما به صورت بسیار خفیف‌تر. درواقع این نوع افسردگی، هیچ فرقی با افسردگی شدید و حاد ندارد، بلکه تنها تفاوت آن‌ها در شدت و میزان علائم است. البته باید به نکته مهم هم توجه کنید که افسردگی خفیف تفاوت بسیاری با افسردگی پنهان دارد.

افرادی که افسردگی خفیف دارند، روحیه ضعیف‌تری دارند و مقدار بسیار کمتر و خفیف‌تری از نشانه‌ها و علائم افسردگی را نیز دارا هستند. البته اگر افسردگی خفیف طولانی شد و علائم آن نیز شدت یافت، باید به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کرد.

 

علائم افسردگی خفیف

  • احساس ناامیدی
  • تحریک پذیری
  • تمایل داشتن به استفاده از مواد مخدر و الکل
  • احساس خستگی غیرعادی و دائمی در طول روز
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • مشکل داشتن در تمرکز
  • احساس بی‌انگیزگی نسبت به فعالیت‌های روزمره یا فعالیت‌هایی که در گذشته به آن‌ها علاقه داشته
  • مشکل در خواب
  • مشکل در تغدیه
  • تمایل به تنهایی
  • افکار منفی مانند مرگ یا خودکش
  • دردهای غیر قابل توضیح
  • دردهای جسمانی مانند سردرد، گرفتگی عضلات یا….
  • از دست دادن همدلی با دیگران
  • افزایش اشتها یا کاهش آن
  • خوابیدن بیش از اندازه یا کم
  • آهسته صحبت کردن یا آهسته راه رفتن

افرادی که افسردگی خفیف دارند چه احساسی دارند ؟

حالت افسردگی خفیف احساسی است که در آن فرد بسیار بیشتر از احساس ناراحتی و غم تجربه می‌کند. در این حالت، فرد نشانه‌ها و علائم افسردگی را نیز با خود به همراه دارد. اگر علائم افسردگی خفیف که در قسمت بالا به معرفی آن‌ها پرداخیتم، از ۴ روز در هفته بیشتر شد، ممکن است نشانه‌هایی از افسردگی شدید باشد. البته به این نوع افسردگی، افسردگی خویی نیز گفته می‌شود.

علائم افسردگی خفیف

راه‌های درمان افسردگی خفیف چیست؟

به طور کلی نمی‌توان برای درمان بیماری افسردگی خفیف تنها یک راه و روش درمانی را نام برد. گاهی برای از بین بردن علائم افسردگی خفیف، بیمار مجبور به امتحان کردن راه‌ها و روش‌های بسیاری است. در ادامه به برخی از بهترین راه‌های درمانی می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند در بهبود علائم افسردگی خفیف تاثیر بسیار زیادی داشته باشد، تغییر سبک زندگی است. به عنوان مثال می‌توانید یک برنامه منظم و روتین برای خواب خود برنامه ریزی کنید. به صورت مداوم و هر روز ورزش کنید. فعالیت‌هایی که استرس را کم می‌کنند را در برنامه خود جای دهید. سبک تغذیه خود را تغییر دهید و از مواد مغذی و سالم در برنامه غذایی خود بهره ببرید.

به عنوان درمان‌های دیگر برای رفع علائم افسردگی خفیف می‌توایند از مکمل‌های دارویی مختلف مانند سنت جان ورت یا ملاتونین استفاده کنید. البته این احتمال هم وجود دارد که مصرف این مکمل‌ها با سایر داروهای پزشکی دچار اختلال شود. بنابراین توصیه می‌شود حتما قبل از مصرف از پزشک خود سوال کنید.

درواقع میزان و روش درمان افسردگی با نوع اختلال، تاثیر مستقیمی دارد. در برخی از افرادی که از افسردگی خفیف رنج می‌برند، مشاوره و تراپی می‌تواند بسیار جوابگو باشد.

علائم افسردگی خفیف

علت بروز علائم افسردگی خفیف

تجارب دردناک گذشته و افسردگی شدید

یکی از مهم‌ترین دلایل و علت بروز افسردگی در برخی از اشخاص می‌تواند پیشنیه و گذشته دردناکی باشد که آن‌ها تجربه کرده‌اند. آسیب‌هایی مانند آسیب و آزارهای جنسی، جسمی و روانی در کودکی و یا حتی در بزرگسالی می‌تواند از مهم‌ترین علت افسردگی بالینی در برخی از افراد باشد.

مصرف برخی از داروها

بسیاری از داروها در دنیای پزشکی هستند که می‌توانند خطرات و مضرات بسیاری از جمله افسردگی را برای افراد به دنبال داشته باشند. از جمله داروهایی که می‌توانند باعث بروز افسردگی در افراد شوند، می‌توان به داروهای ضد آکنه مانند ایزوترتینوئین، داروهای ضد ویروسی مانند انترفرون آلفا و کورتیکواستروئید اشاره کرد.

مشکلات ارتباطی

در برخی موارد، مشکلات محیطی و ارتباطی افراد می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل زمینه ساز برای ابتلا به افسردگی به حساب بیاید. به عنوان مثال اگر فرد زمینه  آمادگی ابتلا به افسردگی را در خود داشته باشد، کشمکش‌های ارتباطی و رفتاری با خانواده و یا سایر دوستان و آشنایان می‌تواند خطر بروز افسردگی در افراد را تشدید کند.

اتفاقات مثبت یا منفی زندگی

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در برخی از افراد، اتفاقات مثبت و یا منفی در زندگی آن‌ها است. البته همه افراد ممکن است دچار افسردگی شدید نشوند. این موضوع ممکن است تنها در افرادی رخ دهد که از نطر ژنتیکی زمینه ابتلا به افسردگی شدید و حاد را در خود دارند. اتفاقاتی مانند طلاق، از دست دادن عزیزان، ازدواج، ادامه تحصیل، مهاجرت یا… از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند زمینه ساز بروز افسردگی در افراد شوند.

مصرف مواد مخدر و افسردگی شدید

برخی از رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکلی می‌تواند تا ۳۰ درصد طر ابتلا به افسردگی را در افراد بیشتر کند.

علائم افسردگی خفیف

کلام پایانی

در این مقاله یا یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین انواع افسردگی در دنیای پزشکی آشنا شدیم. افسردگی خفیف، نوعی از افسردگی بالینی است که در برخی از افراد با بروز علائم افسردگی به شکلی خفیف خود را نشان میدهد. این نوع افسردگی دارای علائمی است که خستگی بیش از اندازه، افکار منفی، احساس ناراحتی و تنهایی، مشکل در تغذیه یا برنامه خواب می‌تواند از جمله مهم‌ترین آن‌ها باشد. در این مقاله سعی کردیم تا به صورت کامل با این نوع افسردگی آشنا شویم و نگاهی به راه‌های درمان آن داشته باشیم

سوالات متداول

مهم‌ترین علت افسردگی خفیف در بدن چیست؟

دلایل و عوامل مهمی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز افسردگی خفیف در افراد شود. از جمله مهم‌ترین علت بروز افسردگی در اشخاص آسیب‌های روحی و روانی در گذشته مانند آزار جسمی و جنسی، غم از دست دادن عزیزان یا مرگ، مصرف داروهای خاص مانند ضد آکنه یا مورفین، مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی هستند.

افسردگی چیست ؟

افسردگی یک حالت روحی و روانی بسیار شایع در بین افراد است که در آن فرد دچار ناراحتی است  و افکار منفی با خود به همراه دارد.

علائم افسردگی خفیف چیست؟

احساس ناراحتی مداوم، مشکل در خواب، مشکل در تغذیه، افکار منفی مانند مرگ یا خودکشی، احساس بی‌انگیزگی، احساس خستگی.