آیا فرزند شما در مدرسه با مشکلاتی روبرو است؟ آیا او با وجود تلاش فراوان، در خواندن، نوشتن یا ریاضیات به کندی پیشرفت میکند؟ شاید فرزند شما یکی از میلیونها کودکی باشد که با علائم اختلال یادگیری دست و پنجه نرم میکند.
اختلال یادگیری، یک تفاوت عصبی است که باعث میشود مغز اطلاعات را به روشی متفاوت پردازش کند. این تفاوت میتواند در یادگیری مهارتهای پایه مانند خواندن، نوشتن و حساب کردن اختلال ایجاد کند.
در این مطلب ازمجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ، قصد داریم به بررسی علائم اختلال یادگیری بپردازیم. با شناخت این علائم، میتوانید به موقع به فرزندتان کمک کنید و از پیشرفت تحصیلی او اطمینان حاصل کنید. آیا میدانید که اختلال یادگیری لزوماً به معنای کمهوشی نیست؟ بسیاری از افراد موفق و خلاق، با وجود داشتن اختلال یادگیری، به دستاوردهای بزرگی دست یافتهاند.
اختلال یادگیری چیست؟
اختلال یادگیری به مشکلاتی اشاره دارد که برخی از کودکان در یادگیری مهارتهای پایهای مانند خواندن، نوشتن یا ریاضیات دارند.
اختلالات یادگیری به مشکلاتی اشاره دارند که بعضی از کودکان در یادگیری مهارتهای پایهای که برای دیگر کودکان آسان است مانند خواندن، نوشتن یا ریاضیات مشکل است. این اختلالات میتوانند بر توانایی کودک برای یادگیری و پیشرفت در مدرسه تأثیر بگذارند، اگرچه هوش آنها معمولاً در محدوده طبیعی قرار دارد.
این اختلالات به معنای ناتوانی در یادگیری نیستند، بلکه نشاندهندهی این هستند که کودک ممکن است روشهای متفاوتی برای یادگیری نیاز داشته باشد.
به عبارت دیگر، کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند، ممکن است در درک مفاهیم یا انجام تکالیف مدرسه با دشواریهایی مواجه شوند، در حالی که در سایر زمینهها میتوانند بسیار باهوش و خلاق باشند.
این اختلالات میتوانند به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، محیطی یا حتی مشکلات در فرایندهای شناختی ایجاد شوند. شناسایی زودهنگام این اختلالات میتواند به والدین و معلمان کمک کند تا روشهای آموزشی مناسبتری را برای حمایت از کودک انتخاب کنند.
با ارائهی حمایتهای لازم، کودکان میتوانند مهارتهای خود را تقویت کرده و به موفقیتهای بیشتری در تحصیل و زندگی دست یابند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله اختلال یادگیری چیست؟ مراجعه کنید.
نشانهها و علائم اختلال یادگیری چیست؟
واضحترین نشانههای اختلال یادگیری آنهایی هستند که نشان میدهند فرزند شما در مقایسه با همسالانش در یادگیری عقبتر است. کودکانی که با اختلالات یادگیری مواجه هستند، ممکن است از مهارتهای اساسی مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات بیبهره باشند. علاوه بر این، آنها ممکن است در برقراری دوستی و تعاملات اجتماعی دچار مشکل شوند و اعتماد به نفس کافی در موقعیتهای اجتماعی نداشته باشند.
شما میتوانید نشانههایی را در رفتار و نگرش فرزندتان نسبت به مدرسه مشاهده کنید. به عنوان مثال، ممکن است آنها به طور منفی در مورد مدرسه و فرایند یادگیری صحبت کنند و از آنچه که باید یاد بگیرند، احساس رضایت نکنند.
همچنین، احساسات منفی مانند غم یا عصبانیت نسبت به مدرسه را بروز دهند؛ به عنوان نمونه، ممکن است کابوسهایی در مورد مدرسه ببینند یا در هنگام آماده شدن برای رفتن به مدرسه دچار اضطراب شوند.
در زمان انجام تکالیف، ممکن است ناامیدی یا بیمیلی نشان دهند و همچنین در مورد خود به عنوان یک یادگیرنده به شیوهای منفی صحبت کنند. ا
ین رفتارها میتواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه نگرش فرزندتان به خود و تواناییهایش در موفقیت در مدرسه پیدا کنید.
علائم اختلال یادگیری سواد یا عدد
بعضی علائم اختلال یادگیری که نشان میدهد شاید فرزندتان در خواندن، نوشتن یا ریاضی مشکل داشته باشد اینها هستند:
- به درسها علاقهای نشان نمیدهد: وقتی میخواهد بخواند، بنویسد یا مسئله حل کند، خیلی زود خسته میشود.
- چیزی که یاد گرفته را فراموش میکند: انگار هر چقدر هم که به او یاد بدهیم، باز هم یادش نمیماند.
- کارهای مدرسهاش خیلی طول میکشد: برای انجام تکالیف خیلی بیشتر از بچههای دیگر وقت میگذارد.
- دستورالعملها را خوب متوجه نمیشود: باید چند بار به او بگوییم تا بفهمد چه کار باید بکند.
- حواسش پرت میشود: نمیتواند روی یک کار تمرکز کند و مدام حواسش به چیزهای دیگر پرت میشود.
- با بچههای دیگر دوست نمیشود: برایش سخت است که با بچههای همسن و سال خودش ارتباط برقرار کند.
- نمیتواند خوب توضیح دهد: وقتی میخواهیم چیزی را از او بپرسیم، نمیتواند جوابش را درست بدهد.
- در کارهای دستی مشکل دارد: مثلاً نمیتواند قیچی را درست نگه دارد یا تعادلش را حفظ کند.
این علائم اختلال یادگیری فقط نشانههایی هستند و ممکن است دلایل دیگری هم برای این مشکلات وجود داشته باشد. پس بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا علت اصلی مشکل مشخص شود.
مشکل در خواندن - علائم رایج اختلال یاد گیری
مشکلات خواندن ممکن است ناشی از ناتوانیهای یادگیری، مانند نارساخوانی، یا مشکل درک مطلب باشد. کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری با تفاوتهایی در مغز متولد میشوند که بر توانایی آنها در پردازش اطلاعات تأثیر میگذارد. این مشکلات پردازشی میتواند در یادگیری مهارتهای اساسی مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات اختلال ایجاد کند.
علائم نارساخوانی
هنگامی که فرزندتان کلمات را با صدای بلند میخواند یا آنها را املا میکند، ممکن است بتوانید علائم نارساخوانی را ببینید. این موارد عبارتند از:
- کلمات را اشتباه میخواند: انگار نمیتواند صدای حروف را کنار هم بگذارد تا کلمه را درست بخواند.
- خیلی کند و با زحمت میخواند: هر کلمه را خیلی آهسته و با دقت میخواند و گاهی فقط چند حرف از کلمه را میگوید.
- کلمات را درست میخواند؛ اما معنیشان را نمیفهمد: میتواند کلمات را با صدای بلند بخواند، اما نمیفهمد که آن کلمات چه معنی میدهند و داستان درباره چیست.
مشکل درک مطلب
واضحترین علائم اختلال یادگیری مشکل درک مطلب زمانی است که کودک شما برای درک هدف یا ایدههای کلیدی در متن تلاش میکند اما میتواند کلمات را با صدای بلند دقیق و آسان بخواند.
این مشکل ممکن است در تمام سطوح خواندن، از متون ساده تا پیچیده، وجود داشته باشد.شناسایی زودهنگام این علائم و دریافت کمکهای آموزشی مناسب میتواند به بهبود مهارتهای خواندن و درک مطلب کودک کمک کند. والدین و معلمان باید با همکاری یکدیگر، راههای حمایت از رشد و پیشرفت کودک را بیابند.
نشانههایی که مشکل در خواندن در سال های اولیه (کلاس اول) است.
بعضی از بچهها در حرف زدن و خواندن مشکل دارند. این مشکلات ممکن است به این صورت دیده شود:
- کلمات را درست تلفظ نمیکنند: وقتی کلمات را میگویند یا میخوانند، صداهای کلمات را اشتباه میکنند.
- کلمات را آهسته و با اشتباه میخوانند: وقتی میخوانند، کلمات ساده را اشتباه میخوانند و معنیشان را نمیفهمند.
- لغات جدید را یاد نمیگیرند: اسم چیزها، کارها یا حالتها را به خاطر نمیآورند و برای پیدا کردن کلمه مناسب مشکل دارند.
- وقتی مینویسند یا میخوانند، حروف را اشتباه مینویسند: مثلاً حرف «ب» را به جای «د» یا حرف «م» را به جای «و» مینویسند. این مشکل در بچههای کوچکتر طبیعی است، اما اگر بزرگتر شدند و هنوز این کار را میکنند، باید به آن توجه کرد.
- چیزی که میخوانند را نمیفهمند: حتی اگر کلمات را درست بخوانند، معنی داستان را نمیفهمند.
اینکه علائم اختلال یادگیری کودکان در سالهای اولیه در هنگام خواندن و نوشتن حروف را برعکس میکنند، غیرمعمول نیست، اما اگر از سالهای میانی تا اواخر ابتدایی ادامه یابد، مشکل ساز است.
نشانههایی که نشان دهنده مشکل در خواندن در سالهای میانی تا اواخر ابتدایی است.
بعضی از بچهها در خواندن مشکل دارند و این مشکل به شکلهای مختلفی خودش را نشان میدهد:
- کلمات بلند را اشتباه میخوانند: وقتی میخواهند کلمات بلند را با صدای بلند بخوانند، تکههای کلمه را اشتباه تلفظ میکنند.
- چیزی که میشنوند یا میخوانند را فراموش میکنند: مثلاً اگر معلم در کلاس توضیحی بدهد یا در کتاب چیزی نوشته باشد، زود فراموشش میکنند.
- خیلی کند میخوانند: وقتی میخوانند، خیلی آهسته پیش میروند و انگار دارند خیلی زحمت میکشند.
- کلمات جدید را نمیتوانند درست بخوانند: وقتی به کلمهای جدید برمیخورند، نمیتوانند صدای آن را درست در بیاورند.
- از خواندن خوششان نمیآید: دوست ندارند در کلاس یا برای خودشان کتاب بخوانند و از این کار فراری هستند.
دلایل مختلفی میتواند باعث این مشکلات شود. یکی از دلایلش این است که مغز این بچهها کمی متفاوت کار میکند و برایشان یادگیری خواندن سختتر است.
علائم اختلال یاد گیری در دوران دبیرستان (مشکل در خواندن )
برای مثال علائم اختلال یادگیری در این سنین وقتی این متن را با صدای بلند میخوانند، سرعت خواندن پایین است و انگار خواننده خیلی زور میزند. در این سن، بچهها باید بتوانند با لحنهای مختلف و تاکید روی کلمات مهم، متن را بخوانند. اما ممکن است متوجه شوید که بچهها این کار را نمیکنند.
این بچهها در یادآوری چیزهایی که میشنوند، میبینند یا میخوانند، حتی بلافاصله بعد از آن، مشکل دارند. مثلاً نمیتوانند به سؤالات سادهای که از یک داستان پرسیده میشود، جواب بدهند. این بچهها علاقهای به خواندن در کلاس یا حتی برای تفریح ندارند. انگار از خواندن فراری هستند و سعی میکنند از آن دوری کنند. این موضوع ممکن است باعث ناراحتی و ناامیدی آنها شود.
مشکل در نوشتن - علائم رایج اختلال یاد گیری
یکی از مشکلات رایج در یادگیری، اختلال در مهارت نوشتاری است. این اختلال با مشکلاتی مانند ناتوانی در بیان ایدهها به صورت نوشتاری، دستخط ضعیف و املای نادرست همراه است.
این اختلال که دیسگرافی نامیده میشود، یک ناتوانی یادگیری است که ممکن است به تنهایی یا همراه با اختلال خواندن (نارساخوانی) بروز کند.
دیسگرافی به دو دسته اصلی تقسیم میشود: دیسگرافی حرکتی که ناشی از مشکلات حرکتی دست است و دیسگرافی زبانی که ریشه در مشکلات زبانی دارد.
اختلال یادگیری مبتنی بر حرکت
کودکان مبتلا به دیسگرافی حرکتی، با وجود داشتن ایدههای خلاقانه و توانایی بیان آنها، در تبدیل این ایدهها به متن نوشتاری با چالش جدی روبرو هستند. مشکلاتی مانند دستخط بد، کندی نوشتن و خستگی زودرس، باعث میشود که نوشتن برای آنها به یک فعالیت طاقتفرسا تبدیل شود.
این مسئله نه تنها بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر میگذارد، بلکه میتواند اعتماد به نفس آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
علائم اختلال یادگیری زبانی
در دیسگرافی زبانی، مشکل اصلی در پردازش زبانی و نه مهارتهای حرکتی است. کودکانی که به این نوع دیسگرافی مبتلا هستند، میتوانند ایدههای خود را به خوبی درک کنند و به صورت شفاهی بیان کنند، اما هنگام نوشتن این ایدهها، با مشکلاتی مانند انتخاب کلمات مناسب، ساختن جملههای صحیح و سازماندهی منطقی افکار خود مواجه میشوند.
برخلاف دیسگرافی حرکتی که در آن مشکل اصلی در اجرای فیزیکی نوشتن است، در دیسگرافی زبانی، مشکل در سطح ایدهها و ساختار جملهها رخ میدهد.
نشانههایی که مشکل در نوشتن در سال های اولیه است.
علائم اختلال یادگیری، کودکانی که در سالهای اولیه تحصیل با وجود توانایی خواندن، در مهارت نوشتن با مشکل مواجه هستند، ممکن است نشانههای اختلال یادگیری نوشتاری (دیسگرافی) را نشان دهند.
این کودکان معمولاً در بیان ایدههای خود به صورت نوشتاری مشکل دارند و ممکن است تمایلی به نوشتن از خود نشان ندهند. همچنین، ممکن است در مهارتهای حرکتی ظریف مرتبط با نوشتن، مانند گرفتن مداد و کنترل حرکات دست، با مشکل مواجه باشند. برخی از نشانههای رایج دیسگرافی در این سن عبارتند از:
- دشواری در ساختن جملات ساده و رعایت ساختار جمله
- مشکلات در تشکیل حروف، رعایت فاصله بین حروف و نشستن حروف روی یک خط
- استفاده نادرست یا فراموش کردن علائم نگارشی ساده مانند نقطه و ویرگول
- عدم تمایل به نوشتن یا اجتناب از انجام تکالیف نوشتاری
نشانه هایی که مشکل در نوشتن در سال های میانی تا اواخر ابتدایی است.
کودکان و نوجوانانی که در سالهای میانی و اواخر ابتدایی با مشکلاتی مانند اشتباهات مداوم املایی، دشواری در بیان نوشتاری ایدهها، کندی در نوشتن و مشکلات دستنویسی مواجه هستند، ممکن است نشانههای اختلال در مهارتهای نوشتاری را نشان دهند. این دانشآموزان معمولاً در ساختار دادن به نوشتههای خود، استفاده از قواعد دستوری و علائم نگارشی، و سازماندهی افکار خود بر روی کاغذ با مشکل روبرو هستند.
- مرتب غلط املایی مینویسد
- در نوشتن کلمات درست مشکل دارد
- کلمات را اشتباه مینویسد
- از نظر املایی ضعیف است
- اختلال املایی دارد
- در رمزنگاری کلمات مشکل دارد
علائمی که نشان دهنده مشکل در نوشتن در دبیرستان است .
مشکل مداوم با املا بیانگر هستند و میتوانند ایدهها را به وضوح در حین صحبت بیان کنند، اما در انجام همین کار هنگام نوشتن مشکل دارند.
سختی درروان نوشتن این بدان معناست که کودک شما آهسته و با تلاش زیاد مینویسد و زود خسته میشود با ساختار جمله و پاراگراف و همچنین استفاده صحیح از گرامر و نقطه گذاری با تشکیل حروف و فاصله نشستن حروف روی یک خط با استفاده از علائم نگارشی ساده، به عنوان مثال، نقطهنقطه و حروف بزرگ است.
علائمی که حاکی از دشواری اعداد در سالهای اولیه است.
فرد مبتلا به اختلال یادگیری ممکن است با چالشهای زیر در زمینه اعداد و ریاضیات مواجه باشد:
- مشکل در تشخیص و خواندن اعداد با صدای بلند: فرد ممکن است در شناسایی اعداد نوشته شده یا شنیداری دچار مشکل شود.
- عدم تسلط بر نمادهای ریاضی: فرد ممکن است معنی نمادهای اصلی ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و مساوی را به خوبی درک نکند.
مشکل در شمارش:
- شمارش اشیاء: فرد ممکن است در شمارش تعداد اشیاء در یک گروه، به ویژه گروههای بزرگتر، دچار اشتباه شود.
- شمارش سریع: انجام عملیات شمارش در زمان کم (مانند ۲ یا ۵ ثانیه) برای فرد دشوار است.
- شمارش از اعداد غیر از ۱: شروع شمارش از اعداد دیگر به جز ۱ برای فرد چالشبرانگیز است.
- تسلط بر حقایق عددی: حفظ و به خاطر سپردن حقایق ساده ریاضی مانند جدول ضرب برای فرد دشوار است.
مشکل در درک مفاهیم پیشرفتهتر:
- عدد خوانی فوری: فرد ممکن است در تشخیص سریع تعداد اشیاء در یک گروه کوچک (بدون شمارش تک تک آنها) مشکل داشته باشد.
- درک زمان: یادگیری نحوه تشخیص زمان بر روی ساعت برای فرد دشوار است.
نشانههایی که نشاندهنده مشکل اعداد در سالهای میانی تا اواخر ابتدایی است.
دانشآموز در انجام محاسبات ریاضی، حتی در سطوح پایه، با مشکلات متعددی روبرو است. برخی از این چالشها عبارتند از:
تکیه بر روشهای ابتدایی: همچنان از روشهای ابتدایی مانند استفاده از انگشتان برای انجام عملیات جمع و تفریق استفاده میکند، در حالی که همسالانش از روشهای پیشرفتهتری بهره میبرند.
مشکل در درک مفاهیم پایه:
- ارزش مکانی: درک مفهوم ارزش مکانی اعداد (یکان، دهگان، صدگان و…) برایش دشوار است.
- کسرها و خط اعداد: مفاهیم کسری و نحوه نمایش آنها روی خط اعداد را به خوبی درک نمیکند.
- زمان: تشخیص زمان بر روی ساعتهای آنالوگ و ساعتهای ۲۴ ساعته برایش چالشبرانگیز است.
- مقایسه اعداد: مقایسه بین اعداد، حتی در موارد واضح، برایش دشوار است.
مشکلات در محاسبات:
- عملیات پایه: در انجام عملیات ساده مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم، به خصوص در مورد اعداد کوچک، دچار اشتباه میشود.
- حقایق عددی: حفظ و یادآوری جدول ضرب و تقسیم برایش سخت است.
عدم علاقه به ریاضی:
پرهیز از فعالیتهای ریاضی: تمایلی به انجام تمرینات ریاضی یا شرکت در بازیهای مرتبط با ریاضی ندارد.
دلایل احتمالی این مشکلات:
- مشکلات یادگیری: ممکن است دانشآموز دچار اختلال یادگیری خاصی مانند دیسکلکولیا (اختلال در یادگیری ریاضی) باشد.
- عدم پایه قوی: عدم تسلط کافی بر مفاهیم پایه ریاضی در سالهای قبل میتواند باعث ایجاد مشکلات در سطوح بالاتر شود.
- مشکلات توجه و تمرکز: مشکلاتی مانند بیشفعالی یا نقص توجه ممکن است بر توانایی تمرکز روی مسائل ریاضی تأثیر بگذارد.
- عدم انگیزه: عدم علاقه و انگیزه نسبت به ریاضی میتواند باعث شود دانشآموز تلاش کافی برای یادگیری نکند.
علائمی که نشان دهنده دشواری اعداد در دبیرستان است.
دانشآموزی که با چالشهای زیر مواجه است، ممکن است در یادگیری ریاضیات با مشکلاتی روبرو باشد:
مشکلات زبانی و درک مفاهیم:
- سردرگمی در بیان ریاضی: هنگام پرسیدن سؤالات ریاضی یا توضیح مفاهیم، ممکن است کلمات را به هم بریزد یا نتواند منظور خود را به درستی بیان کند.
- عدم درک اصطلاحات: ممکن است معنای دقیق اصطلاحات ریاضی مانند معادله، مساحت، نمودار و… را به طور کامل درک نکند.
مشکلات در برنامهریزی و مدیریت زمان:
- مشکل در رعایت برنامه: ممکن است در دنبال کردن برنامه روزانه یا جدول زمانی خود مشکل داشته باشد و در نتیجه دیر به کلاس برسد یا در انجام تکالیف به موقع دچار مشکل شود.
- مشکل در مدیریت زمان برای انجام تکالیف: نمیتواند به طور دقیق تخمین بزند که برای حل یک مسئله ریاضی یا انجام یک تمرین چقدر زمان نیاز دارد.
مشکلات در محاسبات و حل مسئله:
- مشکل در محاسبات ذهنی: انجام محاسبات ساده ریاضی به صورت ذهنی برایش دشوار است.
- مشکل در درک نمایش تصویری اعداد: تفسیر نمودارها، نمودارها و نقشهها برایش چالشبرانگیز است.
- مشکل در حل مسئله: درک و حل مسائل ریاضی که نیاز به تفکر منطقی و استدلال دارند برایش دشوار است.
مشکلات در درک مفاهیم پایه:
- مشکل در درک ارزش مکانی اعداد: ممکن است در درک مفهوم یکان، دهگان، صدگان و… مشکل داشته باشد.
- مشکل در درک کسرها و اعداد اعشاری: ممکن است مفهوم کسر و اعداد اعشاری را به خوبی درک نکند.
- مشکل در درک زمان: ممکن است در خواندن ساعت و درک مفاهیم مربوط به زمان مشکل داشته باشد.
در صورت مشاهده علائم اختلال یادگیری چه باید کرد؟
اگر نگران هستید که فرزندتان ممکن است در یادگیری با مشکلاتی مواجه باشد، این مراحل به شما کمک میکند تا بتوانید بهتر به او کمک کنید:
۱.با معلم فرزندتان صحبت کنید:
مشاهدات خود را به اشتراک بگذارید: درباره رفتارها و مشکلاتی که در فرزندتان مشاهده کردهاید، با معلم او صحبت کنید. به طور خاص، به زمانی که این مشکلات بیشتر بروز میکنند اشاره کنید.
از معلم بخواهید به شما کمک کند: از معلم بخواهید تا راهکارهایی برای کمک به فرزندتان در کلاس پیشنهاد دهد. همچنین، میتوانید از او بخواهید تا پیشرفت فرزندتان را به طور مرتب با شما در میان بگذارد.
۲. رفتار فرزندتان را در خانه زیر نظر بگیرید:
الگوها را شناسایی کنید: به مدت دو تا سه هفته، رفتار فرزندتان را در موقعیتهای مختلف زیر نظر بگیرید. ببینید آیا علائمی که مشاهده کردهاید، به طور مداوم تکرار میشوند یا خیر.
دفترچه یادداشت تهیه کنید: برای ثبت مشاهدات خود، از یک دفترچه یادداشت استفاده کنید. این کار به شما کمک میکند تا الگوهای رفتاری فرزندتان را بهتر شناسایی کنید.
۳. با فرزندتان صحبت کنید:
فضایی امن ایجاد کنید: مکانی آرام و بدون حواسپرتی را برای صحبت با فرزندتان انتخاب کنید.
به احساسات او احترام بگذارید: به فرزندتان اجازه دهید تا آزادانه احساسات خود را بیان کند. به او بگویید که به احساساتش اهمیت میدهید.
از او بپرسید که چه حسی دارد: از فرزندتان بپرسید که وقتی در انجام تکالیف یا یادگیری با مشکل مواجه میشود، چه حسی دارد.
دیدگاه او را درک کنید: سعی کنید دیدگاه فرزندتان را در مورد مشکلاتش درک کنید و به او کمک کنید تا راه حلهایی برای آنها پیدا کند.
سخن پایانی
اختلالات یادگیری میتوانند چالشهای قابل توجهی را برای کودکان و خانوادههایشان ایجاد کنند، اما مهم است که به یاد داشته باشیم که این کودکان باهوش و توانمند هستند. این اختلالات به معنای ناتوانی یا کمهوشی نیستند، بلکه نشاندهنده تفاوتهای ساختاری در مغز است که بر نحوه پردازش و درک اطلاعات تأثیر میگذارد.
کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است در زمینههایی مانند خواندن، نوشتن، ریاضی و مهارتهای اجتماعی با مشکلاتی مواجه شوند. این اختلالات میتوانند در سنین مختلف بروز کنند و علائم آنها شامل مشکلات در حافظه، تمرکز، و درک مطلب است.
با وجود این چالشها، با حمایت مناسب، آموزش استثنائی و مداخلات درمانی، این کودکان میتوانند در مدرسه و زندگی موفق شوند. همکاری با متخصصان و ایجاد یک برنامه آموزشی مناسب میتواند به بهبود وضعیت آنها کمک کند.
در نهایت، شناسایی زودهنگام علائم اختلال یادگیری و ارائه حمایتهای لازم میتواند به این کودکان کمک کند تا تواناییهای خود را شناسایی کرده و به موفقیتهای بیشتری دست یابند.