ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات چیست؟ ستون فقرات انسان، یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های بدن است اگر می‌خواهید زندگی با نشاط و بدون دردی داشته باشید، حفظ سلامت آن امری بسیار ضروری می‌باشد.

قدرت‌های باور نکردنی و انعطاف پذیری بسیار شگفت انگیزی را در قسمت‌های مختلف بدن برای شما فراهم می‌کند و به بدن شما ساختار می‌دهد برای مثال بدون آن نمی‌توانید بایستید، خم شوید یا آزادانه حرکت کنید.

همچنین ستون فقرات از نخاع  محافظت می‌کند و مغز را به بقیه اندام‌های بدن متصل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید حرکات خود را کنترل کنید. بدون نخاع و ستون فقرات نمی‌توانید هیچ یک از اندام‌های خود را حرکت دهید.

ما در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم با شما درباره‌ی ستون فقرات چیست؟ صحبت کنیم.

ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات دارای ۳۳ استخوان مجزا می‌باشد که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. این ستون فقرات بخش مهمی از بدن را در برمی‌گیرد و به شما این توانایی را می‌دهد که صاف بایستید، بدن خود را پیچ دهید و به جلو و عقب خم شوید در عین حال از نخاع شما در برابر بسیاری از آسیب‌ها محافظت می‌کند.

ماهیچه‌های قوی، استخوان‌ها و رباط‌های مختلف بدن به ستون فقرات بدن سالم کمک زیادی می‌کنند اگر این استخوان‌ها و رباط‌ها تحت فشار و آسیب یا انواع بیماری‌ها قرار بگیرند باعث التهاب و درد می‌شوند که می‌تواند زندگی روز مره‌ فرد را دچار اختلال کند.

نواحی مختلف ستون فقرات

همان‌طور که گفتیم ستون فقرات دارای ۳۳ استخوان مهره است که از بالا به پایین عبارتند از:

  • ۷ عدد مهره‌ی گردنی
  • ۱۲ عدد مهره‌ی سینه‌ای در ناحیه بالایی پشت
  • ۵ عدد مهره در ناحیه‌ی کمر
  • ۵ عدد مهره خارجی که در ناحیه‌ی لگن به هم وصل شدند و استخوان‌های خارجی را تشکیل می‌دهند.
  • ۴ عدد مهره‌ی استخوان که به یکدیگر متصل می‌شوند و دنبالچه را تشکیل می‌دهند

مهره‌های ستون فقرات پایینی وزن بیشتری را تحمل می‌کنند در نتیجه استخوان متحرک پایینی بزرگ‌تر از استخوان های بالایی می‌باشند.

انحنای ستون فقرات

وقتی از پهلو به انحنای بدن و ستون فقرات یک انسان سالم نگاه می‌کنید منحنی S مانند شکل طبیعی دارد.

چهار انحنای ستون فقرات شامل موارد زیر است:

  • بخش‌های گردن و پایین کمر در ستون فقرات انسان سالم کمی به سمت داخل خم می‌شود این انحنا به لوردوز معروف است. لوردوز گردنی در قسمت گردن و لوردوز کمری در ناحیه‌ی پایینی کمر وجود دارد.
 
  • بخش‌های بالایی پشت بدن و پایین ستون فقرات که کمی به صورت بیرونی خمیده شده است و گرد شدن پیش از اندازه در ستون فقرات به سمت جلو را کیفوز می‌گویند. کیفوز قفسه‌ی سینه در قسمت بالایی کمر و کیفوز ساکرال، که همان پایین ستون فقرات است را ناحیه‌ی لگن می‌نامند.
 

انحنای S  شکل در ستون فقرات یک انسان بالغ به آن کمک می‌کند که تعادل بدن خود را در حالت‌های ایستاده و نشسته حفظ کند و به عنوان یک ضربه گیر هنگام راه رفتن عمل ‌کند.

ستون فقرات چیست؟

آناتومی ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات گردن

ناحیه‌ی گردن انسان دارای هفت مهره در بالای ستون فقرات می‌باشد این ناحیه انعطاف پذیر و متحرک پذیر تر از سایر قسمت‌های بدن است و به شما این امکان را می‌دهد که آزادانه بتوانید سر خود را به سمت چپ و راست یا جلو عقب حرکت دهید.

دو مهره خیلی مهم با نام‌های اطلس و محور برای چرخیدن ناحیه‌ی گردن وجود دارند.

ستون فقرات سینه‌ای

قسمت‌های میانی پشت بدن ما شامل ۱۲ مهره می‌باشد که در زیر ستون فقرات گردنی وجود دارد و به دیگر دنده‌های شما متصل است این ناحیه از ستون فقرات حرکات خیلی محدودی دارد؛ بنابراین ستون فقرات بسیار باریک‌تر و دیسک‌ها کوچک‌تر هستند.

ستون فقرات کمری

قسمت پایینی کمر دارای ۵ مهره و استخوان‌های خارجی می‌باشد. کمر در قسمت پایینی قفسه سینه و در  ستون فقرات قرار دارد.

 کمر به دلیل اینکه وزن زیادی را تحمل می‌کند دارای مهره‌های استخوانی بزرگ‌تری است به همین دلیل بیشتر افراد در برابر کمر درد آسیب پذیرهستند.

اجزای مختلف ستون فقرات شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مهرها
  • اعصاب
  • نخاع
  • مفاصل
  • رباط‌ها
  • ماهیچه‌ها
  • تاندون

این اجزا باهم کار کردهای زیادی را انجام می‌دهند و از سر و تنه‌ی شما محافظت می‌کنند و  انتهای ستون فقرات، به عنوان یک ضربه گیر از نخاع اعصابی شما محافظت می‌کند.

مهره‌ها

۲۴ استخوان کوچک در ستون فقرات شما به نام مهره وجود دارد که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و از لگن تا جمجمه ادامه دارند و از طریق یک طناب نخاعی از آن‌ها محافظت می‌شود و وزن شما را در ستون فقرات تحمل می‌کند.

جسم یا تنه‌ی مهره که بخش جلویی ستون فقرات را تشکیل می‌دهند و در پشت بدن هر مهره یک قوس استخوانی وجود دارد که به آن لامینا می‌گویند.

قوس‌ها یک لوله‌ی توخالی به نام کانال نخاعی را تشکیل می‌دهند تا طناب نخاعی بتواند از این طریق عبور کنند.

 

ستون فقرات چیست؟
اعصاب

در ستون فقرات یک جفت عصب نخاعی وجود دارد که از چپ و راست به مهره‌ها متصل می‌شود به این اعصاب ریشه‌های نیز  عصبی می‌گویند.

 رشته های عصبی  از طریق سوراخ هایی از این قوس‌ها عبور می‌کنند و در آن جا به یک دیگر متصل می‌شوند تا حس‌ها و حرکت‌ها را در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد کنند.

شکاف‌ها به سوراخ نیز معروف‌اند و به وسیله‌ی مفاصل پشتی و دیسک‌های جلویی پوشانده می‌شوند.

دیسک‌ها

پد استخوانی غضروف های نرمی هستند که به عنوان ضربه گیر در برابر آسیب‌ها و خطرات احتمالی عمل می‌کنند  و از ساییدگی استخوان یا مفصل‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کنند. هر دیسک شامل یک حلقه بیرونی و یک مرکز ژله مانند به اسم هسته پالپوس می‌باشد.

 نخاع

میلیون‌ها رشته‌ی عصبی وجود دارد که پیام‌ها را توسط ستون نخاعی به  بقیه قسمت‌های بدن ارسال می‌کند. نخاع از  مغز شروع می‌شود و در  پایین‌ترین مهره‌های سینه‌ای و بالاترین مهره کمر هستند کانال نخاعی  حاوی تعداد زیادی رشته عصبی است که از  سمت لگن‌ها به اندام‌های پایینی عبور می‌کند.

یک غشا به نام سخت شامه وجود دارد که از نخاع محافظت می‌کند و آن را می‌پوشاند و مایع نخاعی را یک کیسه ضد آب تشکیل می‌دهد.

مفاصل

مفصل‌ها مناطقی هستند که دو یا چندین استخوان  را به هم دیگر وصل می‌کنند  و به اندام‌های مختلف بدن این امکان را می‌دهند که حرکت کنند.

رباط‌ها

رباط‌ها به وسیله‌ی نوارهای خیلی سختی  مهره ها را در کنار هم قرار می‌دهند این رباط‌ها  همراه با عضلات ستون فقرات به کمر قدرت‌های زیادی می‌بخشند.

ماهیچه‌ها

بیش‌تر از ۶۰۰ هزار ماهیچه در  بدن انسان وجود دارد  که به عضلات شما این توانایی را می‌دهد که حرکت کنند راه بروند یا بلند شوند و در هضم کردن غذا، کمک می‌کنند.

ماهیچه‌ها خون رسانی در اعضای مختلف بدن را انجام می‌دهد و از بسیاری از آسیب و بیماری‌ها جلوگیری می‌کند شما می‌توانید با تغذیه مناسب و ورزش کردن به قوی شدن ماهیچه‌های خود کمک کنید.

تاندون‌ها

ماهیچه‌ها و استخوان‌های شما به وسیله‌ی تاندون‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند آن‌ها با سفت و شل شدن به استخوان‌های شما این امکان را می‌دهند که حرکت کنند فشارهای پیش از اندازه و پیری می‌تواند باعث آسیب به استخوان‌ها بشود.

ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات چیست؟ شامل اجزا مختلفی است که نقش بسیار مهمی در زندگی دارد و ما باید برای یک زندگی راحت و آسوده آن را از خطرات احتمالی دور نگه داریم؛ زیرا آسیب رسیدن به ستون فقرات درد زیادی را بر شما تحمیل می‌کند و زندگی روز مره؛ مانند راه رفتن و برخاستن را دچار اختلال می‌کند.

شما می‌توانید با یک تغذیه مناسب و ورزش کردن عضلات و ماهیچه‌های بدن خود را قوی کنید که این کار به حفظ سلامت ستون فقرات کمک بسیار زیادی می‌کند.