تکنولوژی‌ها و روش‌های نوین در درمان سردردهای میگرنی

درمان سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی از آن مشکلاتی است که افراد زیادی با آن درگیر بوده و ممکن است حتی بعد از امتحان‌ کردن راه‌های متعدد برای درمان و یا کنترل آن باز هم نتیجه مناسبی نگیرند و نتوانند این سردردهای آزار دهنده را کنترل کنند. امروزه روش‌های جدید درمان سردرد میگرنی توانسته تأثیرات مثبت زیادی روی درمان و یا کنترل این اختلال داشته باشد.

اما میگرن چیست؟ آیا تابه‌حال شده به‌خاطر سردرد میگرنی ساعت‌ها در اتاق تاریک و بدون صدا بنشینید و سرخود را محکم ببندید تا شاید این کار باعث آرام‌شدن سردردتان شود؟ اگر پاسخ شما به این سال بله است، ممکن است شما به بیماری میگرن مبتلا باشید.

سردردهای میگرنی باعث می‌شود که ما نتوانیم به کارهای مهم زندگی‌مان برسیم و فعالیت‌های روزانه ما را دچار اختلال می‌کند. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از سردرد میگرنی رنج می‌برید و از داروهای مسکن جواب نمی‌گیرید و بدن شما نسبت به انواع داروهای میگرن مقاوم است، وقت آن رسیده که یک بار برای همیشه با روش‌های جدید درمان سردرد میگرنی مانند بوتاکس، CGRP و rTMS که در این مقاله معرفی خواهیم کرد آشنا شوید. پس در ادامه، با جدیدترین و مدرن‌ترین متدهای درمان سردرد میگرنی با مجله مغز و اعصاب برین مگ همراه باشید.

میگرن چیست؟

سردرد میگرنی سردردی است که به آن‌ها میگرن مزمن نیز می‌گویند. سردردهای میگرنی اغلب به‌صورت ضربان‌دار ازیک‌طرف سر شروع می‌شود که همراه باحالت تهوع، حساسیت به نور و صدا است. گاهی اوقات فرد تا چند ساعت یا حتی چند روز از این سردرد رنج می‌برد. میزان مبتلا شدن به این بیماری در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

انواع علائم سردرد میگرنی

ممکن است هر فردی با افزایش سن، استرس، شرایط محیطی و عوامل ژنتیکی یک یا چندین علائم را با هم تجربه کنند.

  • حالت تهوع
  • اختلال در بینایی
  • سرگیجه، عدم تعادل بدن
  • ناتوانی در صحبت‌کردن
  • مشاهده جرقه‌های نور و خطوط زیگزاگی

چه چیزهایی باعث حملات میگرن می‌شوند؟

بعضی از خوراکی‌ها هستند که باعث ایجاد حملات میگرنی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال خوراکی‌هایی دارای کافئین مانند قهوه، چای غلیظ، مواد غذایی فراوری شده، مانند سوسیس و کالباس و همچنین استفاده از غذاهای فست‌فودی از آن جمله هستند.

بررسی‌هایی که بر روی بعضی از سبزیجات مانند؛ گوجه‌فرنگی، پیاز و سیر انجام شده است، نشان می‌دهد که این سبزیجات باعث تحریک سردرد میگرنی می‌شوند.

روش‌های جدید درمان سردرد میگرنی

ما قصد داریم در ادامه ۳ روش مفید که از روش‌های جدید درمان سردرد میگرنی است را با تمام مزایا و معایب آن‌ها معرفی کنیم. شما می‌توانید با مشورت پزشک متخصص بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

۱) بوتاکس چیست؟

بوتاکس نوعی سم به اسم بوتولونیم است که با استخراج باکتری‌های این نوع سم و تزریق آن به نقاط مختلف سر مانند شقیقه‌ها، پشت سروگردن و بالای کمر باعث می‌شود عضلات شما به طور موقت فلج شوند.

بوتاکس چگونه باعث درمان میگرن می‌شود؟

این دارو با حمله به سیستم‌های عصبی مانع از انتقال درد به مغز و نخاع می‌شود. از مزایای دیگر بوتاکس می‌توان در درمان‌های دیگری مانند اسپاسم مثانه و انقباض‌های غیرارادی پلک چشم و برای جوان‌سازی پوست و رفع چین‌وچروک استفاده کرد. بوتاکس باید در دوره‌های ۳ ماه دوباره تزریق شود، چون اثر آن به‌مرورزمان از بین می‌رود.

عوارضی که بعد از تزریق بوتاکس ممکن است برای ما اتفاق بیفتد، شامل:

·     کهیر

·     آلرژی

·     گرفتگی صدا

·     سختی در تنفس

·     مشکل در بلعیدن 

·     گرفتگی عضلات سروگردن

۲) روش‌های جدید درمان سردرد میگرنی و دستگاه rTMS

یکی از روش‌های جدید درمان سردرد میگرنی که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا مورد تأیید قرار گرفته، استفاده از rTMS است. این دستگاه  با کویلی که بر سر بیمار قرار می‌گیرد باعث ایجاد پالس‌های مغناطیسی پشت‌سرهم به مغز می‌شود.

rTMS یک روش غیرتهاجمی است که بدون درد و بیهوشی انجام می‌شود و هیچ‌گونه عوارضی مانند سرگیجه، حالت تهوع، و تشنج در فرد ایجاد نمی‌کند و شدت سردرد را تا ۵۰% کاهش می‌دهد. طبق مطالعات جدید انجام شده rTMS برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند درمان افسردگی و بهبود خلق‌وخو  و کسانی که از درمان دارویی جواب نگرفته‌اند مناسب است.

استفاده از این دستگاه برای زنان باردار ممنوع است و ممکن است باعث آسیب به مغز جنین شود.

عوارض جانبی دستگاه  rTMS

عوارض جانبی که ممکن است بعد از استفاده از دستگاه rTMS تجربه کنید، شامل:

  • گرفتگی عضلات صورت
  • احساس درد در پوست سر
  • احساس سوزن‌سوزن‌شدن پوست
  • کسانی که به اختلالات دوقطبی دچار هستند هنگام استفاده از این درمان باید یک مانع محافظ روی گوش خود بگذارند.

این عوارض در جلسه اول ممکن است بیشتر از سایر جلسات باشد و هر چه از تعداد جلسه‌ها بگذرد عوارض جانبی ناشی از آن کم می‌شود.

۳) CGRP چیست و چگونه باعث درمان سردرد میگرنی می‌شود؟

CGRP یک مهارکننده است که با تزریق آن و حمله به پروتئین‌های کوچک ‌مغز و مسدودکردن پروتئین‌هایی که در انتقال درد نقش دارند، باعث کاهش حملات میگرن می‌شوند و جزء روش‌های جدید درمان سردرد میگرنی در سال‌های اخیر است.

میزان مصرف این دارو از شدت سردرد خفیف تا شدید متفاوت است. برای میگرن‌های خیلی حاد از روش تزریقی و استفاده از سوزن‌های انسولینی به‌صورت هر ماه یا سه ماه یک بار و برای سردردهای خفیف از داروهای خوراکی CGRP استفاده می‌کنند.

ما برای درمان میگرن با قرص حداقل به سه ماه زمان نیاز داریم که بفهمیم آیا این دارو برای درمان میگرن مفید بوده است یا خیر؟ ولی افرادی که برای درمان خود از     CGRP استفاده می‌کنند، در ماه اول تاثیرات خیلی خوبی را مشاهده خواهند کرد. این دارو در درازمدت اثرات خودش را بیشتر نشان می‌دهد و اگر بیش از نیمی از این دارو را مصرف کرده‌اید، می‌توان گفت تا حدود ۵۰٪ از سردردهای شما درمان شده است.

این دارو برای کسانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، کمی بااحتیاط باید مصرف شود؛ زیرا این دارو باعث فشارخون بالا و گشادی عروق در بیماران می‌شود.

عوارض جانبی دارو CGRP

  • کمردرد
  • سردرد
  • ایجاد فشارخون بالا
  • حالت تهوع و استفراغ
  • عفونت‌های دستگاه ادراری

روش‌های درمانی سردرد میگرن فراوان و متنوع است. ما در این مقاله قصد داشتیم، درباره تکنولوژی‌های جدید درمان میگرن که در سال‌های اخیر مطالعات زیادی نیز روی آن‌ها انجام شده را همراه با مزایا و معایب آن‌ها معرفی کنیم. البته که هر کدام از این روش‌ها باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید بهترین راه درمانی را برای خود انتخاب کنید.