درمان افسردگی با RTMS

درمان افسردگی با RTMS

حتما برای شما هم پیش آمده که در برهه‌های مختلفی از زندگی خود با حالتی  روحی و روانی مانند افسردگی مواجه شده‌اید. این حالت روحی و روانی می‌تواند گاهی خفیف و بسیار زودگذر باشد و در برخی از موارد نیز شدید و حاد باشد. در ادامه با مجله مغز و اعصاب برین مگ همراه باشید، تا شما را با یکی از موثرترین راه‌های درمان افسردگی، به نام درمان افسردگی با RTMS آشنا کنیم.

افسردگی چیست؟

قبل از اینکه با روش درمان افسردگی با RTMS آشنا شویم، بهتر است آشنایی کوتاهی با خود بیماری افسردگی داشته باشیم. افسردگی یک حالت خلقی است که می‌تواند بی‌علاقگی به فعالیت و بی‌حوصلگی را با خود به همراه داشته باشد. همچنین افرادی که دچار افسردگی هستند، علاقه‌ای نسبت به فعالیت‌های روزمره خود ندارند و احساس بی‌انگیزگی بسیاری در خود احساس می‌کند. درواقع این بیماری روحی می‌تواند تا حد بسیار زیادی زندگی شخصی و حتی افکار و رفتار افراد را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.  

از طرفی افسردگی یک بیماری روحی و روانی جدی اما بسیار رایج در بزرگسالان است که می‌تواند در افت کیفیت افراد نیز تاثیر بسزایی داشته باشد و حتی روابط عاطفی آن‌ها را با مشکل مواجه کند. طبق مطالعاتی که دانشمندان انجام داده‌اند، به طور کلی از هر ۱۵ بزرگسال یک نفر دچار افسردگی است یا در بخش‌هایی از زندگی خود با رفتارهای افسرده کننده‌ای همراه بوده است.

علائم و نشانه‌های افسردگی چیست؟

با اینکه افسردگی بیشتر در افراد بزرگسال شایع است، با این حال در بسیاری از موارد، نوجوانان و افراد جوان نیز ممکن است دچار افسردگی بشوند. افسردگی می‌تواند نشانه‌ها و علائم بسیاری داشته باشد. از طرفی زیرا بسیاری از افراد، ممکن است افسردگی را با تنبلی و بی‌انگیزگی اشتباه بگیریند، باید به طور کلی بیشتر از دو هفته از علائم افسردگی بگذرد تا بتوان گفت که آیا فرد به افسردگی دچار شده است یا خیر. از جمله مهم‌ترین علائم و نشانه‌های افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد احساس ناامنی می‌کند.
  • احساس بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی نسبت به موضوعات و فعالیت‌هایی که قبلا به آن‌ها علاقه داشته
  • اختلالات خواب
  • خستگی مداوم و کمبود انرژی در طول روز
  • داشتن افکار منفی مانند خودکشی و مرگ
  • احساس بی‌ارزش بودن و احساس گناه داشتن راجع به خود
  • کاهش یا افزایش شدید اشتها
  • مشکل تمرکز دارد
  • دچار بی‌قراری و آشفتگی است.
درمان افسردگی با RTMS

درمان افسردگی با RTMS

راه‌های بسیاری برای درمان افسردگی وجود دارد. برخی از روانشاسان و روانکاوان معتقدند که همواره بهترین راه برای درمان افسردگی، درمان افسردگی با دارو است. این درحالی است که حدود ۶۰ درصد از بیماران بعد از مصرف دارو با واکنش‌های نامطلوبی مواجه شده‌اند. در سال‌های اخیر شیوه و روش جدیدی برای درمان افسدرگی پیدا شده است که RTMS نام دارد.

این روش درمانی کار خود را با تحریک میدان مغناطیسی ترانس کانیال انجام می‌دهد. درواقع این روش درمانی با ایجاد یک میدان مغناطیسی به اصلاح و درست کردن مسیرهای عصبی مغر می‌پردازد. RTMS با پیدا کردن مسیرهای ناتعادل یا کم فعالیت عصبی و شناسایی آن‌ها شروع به اصلاح و به نوعی تعمیر آن‌ها می‌کند.

این روش درمانی نوین و جدید بدون نیاز به عمل بی‌هوشی بوده و در طول درمان فرد کاملا بیدار و هوشیار است. درواقع فرد روی یک صندلی می‌نشیند و با قرار دادن یک کلاه ایمنی مخصوص روی سر خود، درمان را آغاز می‌کند. ممکن است فرد در طول درمان با ضربه‌های خفیفی را روی پوستش احساس می‌کند که در واقع تحریک سلول‌های عصبی خلق است.

 

عوارض ناشی از درمان افسردگی با  RTMS

به طور معمول هر جلسه درمان افسردگی با  RTMS ممکن است حدود ۲۰ دقیق طول بکشد. مدت زمان برگزاری این درمان برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. با این حال برای یک فرد افسرده حاد بهتر است ۵ روز در هفته باشد. مدت هر دوره درمان ممکن است بسته به نیاز فرد بین ۴ الی ۶ هفته طول بکشد.

روش درمانی RTMS بی‌خطر بوده و جزو پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی افسردگی در دنیا به شمار می‌رود. از جمله عواضی که ممکن است این روش درمانی برای برخی از بیماران به همراه داشته باشد، می‌توان به سوزش پوست یا سردردهای خفیف اشاره کرد. دلیل بیشتری که برخی از بیماران بعد از استفاده از این رو ش دچار سردر می‌شوند، عادت نداشتن مغز به میدان مغناطیسی است. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از جلسه حتما از مایعات استفاده کنند.

همچنین توصیه می‌شود که قبل از استفاده از دستگاه، از مصرف الکل، مواد مخدر و ماریجوانا به شدت خودداری شود. زیرا احتمال سردر را افزایش می‌دهد.

درمان افسردگی با RTMS

آیا افسردگی بعد از درمان با RTMS برگشت پذیر است؟

درحقیقت تفاوتی ندارد که شما برای درمان بیماری افسردگی خود از دارو درمانی استفاده کرده باشید یا RTMS، افسردگی یک حالت روحی و روانی مغزی یاست که ممکن است همیشه خطر برگشت آن وجود داشته باشد. بنابراین بهتر راه برای مقابله و جلوگیری از این موضوع ادامه دروان درمانی و مشاوره با تراپیست است. به صورت کلی به افرادی که افسردگی شدید و حاد دارند توصیه می‌شود که ابتدا برای درمان بیماری خود اقدام کنند و سپس با ادامه دادن جلسات تراپی و مشاوره خود از برگشت این بیماری جلوگیری کنند.

کلام پایانی

افسردگی یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های روحی و روانی سات که می‌تواند زندگی افراد را با اختلال مواجه کند. یک راه درمانی موثر که برای این بیماری بسیار کارآمد است، استفاده از روش درمانی RTMS است. این روش درمانی با ایجاد یک میدان مغناطیسی وسیع در مغز به اصلاح و تعمیر مسیرهای عصبی آسیب دیده می‌پردازد و باعث تغییر خلق و خو در افراد افسرده می‌شود. در این مقاله سعی کردیم تا نگاهی داشته باشیم به این روش درمانی و با تاثیرات آن بر افسردگی بیشتر آشنا شویم. ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

سوالات متداول

افسردگی چیست؟

افسردگی یک حالت روحی است که در آن فرد به صورت مداوم احساس ناراحتی و غم دارد.

درمان RTMS چیست؟

این درمان، یک نوع روش درمانی جدید است که به کمک آن یک میدان مغناطیسی روی ذهن ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی، مسیرهای عصبی که دچار مشکل هستند را شناسایی کرده و شروع به تعمیر و اصلاح آن‌ها می‌کند.

آیا روش درمانی RTMS عوارض جانبی دارد؟

این روش درمانی یکی از جدیدترین روش‌های درمان افسردگی در دنیا است که کم‌ترین عوارض جانبی را به همراه دارد. از جمله عوارض جانبی این روش درمانی می‌توان به سردردهای خفیف، سرگیجه و سوزش پست اشاره کرد.