خطرناک‌ ترین نوع سردرد و ۷علامت هشدار دهنده سردرد که تهدید کننده زندگی است!

خطرناک ترین نوع سردرد

ه در این مطلب از مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم که خطرناک‌ ترین نوع سردرد را برای شما توضیح دهیم.

همه ما در طول زندگی  سردردهایی را تجربه می‌کنیم  که باعث نگرانی‌های در وجود ما می‌شود و همیشه استرس این را داریم که نکند به خطرناک‌ ترین نوع سردرد مبتلا شده باشیم.

آیا سردرد می‌تواند خطرناک باشد؟  تقریباً نیمی از مردم جهان هر ساله دچار سردرد می‌شوند و خبر خوب این است ۹۰ درصد سردردها مشکل جدی برای سلامتی ما ندارند ولی  10 درصد از سردردها می‌توانند خیلی خطرناک باشند و نشان دهنده یک بیماری جدی هستندکه نیاز به بررسی اورژانس پزشکی دارند.

خطرناک‌ ترین نوع سردرد

سردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است که هرروزه تعداد زیادی از افراد را راهی  اورژانس و بیمارستان‌ها می‌کند.

 دو نوع سردرد وجود دارد که متمایز کردن این دو سردرد بستگی به علائم و گرفتن تست‌های تصویر برداری یا انواع آزمایش‌ها دارد. این سردردها شامل موارد زیر است:

  • سردردهای اولیه این سردردها معمولاً براثر عوامل محیطی یا ژنتیکی مانند استرس‌ها، کم آبی بدن یا کارکردن پیش از اندازه به وجود می‌آیند که خطرناک نیستند و شامل سردردهای خوشه‌ای، میگرنی و تنشی می‌باشند.

شاید درمان مناسبی برای آن‌ها هنوز پیدا نشده است؛ ولی با اصلاح سبک زندگی و انواع دارو کنترل می‌شوند.

  • سردردهای ثانویه خطرناک‌ ترین نوع سردرد هستند؛ زیرا براثر بیماری‌های مختلف یا آسیب‌هایی که به سر وارد می‌شود ایجاد می‌شوند و سلامتی جسمانی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در صورت درمان نشدن  منجر به مرگ بیمار می‌شوند.

ما در این مقاله قصد داریم ۷ نوع  از سردردهای ثانویه که خطرناک و کشنده هستند  را برای شما توضیح دهیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

    1.سردرد رعد و برقی

این نوع سردردها با هیچ علائم قبلی یا هاله‌ای ظاهر نمی‌شوند؛ بلکه به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتند و باعث درد خیلی شدید در قسمت‌های مختلف سر می‌شوند. سردردهای ناگهانی در مدت زمان کوتاهی مثلاً حدود ۶۰ ثانیه به اوج خود می‌رسند.

به سردردهای رعد و برقی، تندر کلاپ نیز می‌گویند و می‌توانند به یک وضعیت تهدید کننده زندگی تبدیل می‌شوند و معمولاً با خونریزی در داخل و بافت‌های اطراف مغز همراه هستند.

از علائم این سردرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور خیلی ناگهانی و شدید؛ مانند کسی که دارد به سر شما با چکش ضربه می‌زند ظاهر می‌شوند.
  • در عرض ۶۰ ثانیه یا کمتر به اوج خود می‌رسند.
  • با حالت تهوع و استفراغ شدید همراه هستند.
  • گاهی اوقات با تغییر وضعیت‌های روانی همراه می‌باشند.
  • داشتن تب و تشنج از علائم دیگر آن‌ هستند.
 

     2. سردرد ناشی از ضربه خوردن سر

بعد از ضربه خوردن سر، درد معمولاً بعد از چند دقیقه یا نهایت ۳ روز برطرف می‌شود؛ اما گاهی اوقات این سردردها احتمال دارد که ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشند.

 سردردهای طولانی را بعد از ضربه خوردن سر معمولاً ضربه مغزی می‌نامند.

می‌توانند این نوع سردردها  به همراه آسیب شدید مغز یا کبودی و پارگی می‌باشند و فرد بیمار دردهای شدید تا متوسط را تجربه می‌کند.

بیشتر سردردهای مزمن که طولانی مدت هستند بر اثر جراحت و ضربه خوردن سر یا بعد از ضربه مغزی ایجاد می‌شوند.

آسیب‌های خفیف مغزی را بام ضربه مغزی می‌شناسند که باعث اختلال در فعالیت‌های مغز و از دست دادن هوشیاری یا مشکلاتی در فرایندهای فکری می‌شوند.

علائم بعد از ضربه خوردن سر شامل موارد زیر است:

  • تغییرات در عملکردهای ذهنی
  • مشکل در تمرکز
  • ناتوانی در انجام دادن کارها
  • مشکلاتی در حافظه
  • از دست دادن هوشیاری
  • اختلال در بینایی
  • تهوع و استفراغ
خطرناک ترین نوع سردرد

     ۳. سردرد همراه با سفتی گردن

معمولاً سردردهایی که با تب و سفتی گردن همراه هستند نشان دهنده یک بیماری جدی مانند آنسفالیت یا مننژیت مغزی می‌باشند.

آنسفالیت مغزی

یک التهاب در مغز است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد از جمله عفونت‌های ویروسی، بیماری خود ایمنی، عفونت باکتری و نیش حشرات ایجاد می‌شوند.

هنگامی که عفونت باعث التهاب در مغز می‌شود به آن آنسفالیت عفونی نیز می‌گویند. گاهی اوقات پزشکان هیچ علت شناخته شده برای این بیماری پیدا نمی‌کنند.

مننژیت مغزی

التهاب لایه‌های محافظ و نخاع را مننژ می‌گویند که  باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها، باعث بیماری مننژیت مغزی می‌شوند که  با علائمی مانند تب، سفتی گردن و حساسیت به نور همراه می‌باشد.

هر دو این بیماری‌ها می‌توانند کشنده باشند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، دیابت و ملیتوس شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به این  بیماری‌ها قرار می‌دهند.

     ۴. سردرد همراه با بی حسی و ضعف یک طرفه

بعضی از سردردها باعث هاله‌های بصری و حرکتی از جمله اختلالات بینایی و ضعف در یک طرف بدن می‌شوند؛ ولی گاهی اوقات این دردهای شدید در ناحیه سر، بازوها و گردن می‌تواند نشان دهنده آسیب به سینوس‌های وریدی در مغز می‌باشد.

هنگامی که شریان های وریدی مسدود می شوند خونریزی و سکته مغزی اتفاق می‌افتد که در صورت درمان نشدن کشنده است.

سایر علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوری موقت
  • سوزن‌سوزن‌شدن پوست
  • حساسیت به نور و صداهای بلند
  • لمس شدن یک طرف بدن
 

     ۵. سردرد همراه با درد صورت و گردن

این سردردهای سرویکوژنیک (CGH) که  معمولاً باعث یک درد مبهم در صورت گردن می‌شوند و همیشه از پشت گردن به سمت قسمت بالایی سر انتشار پیدا می‌کنند.

درد ممکن است که در قسمت‌های مختلف بدن مانند پیشانی، اطراف چشم‌ها یا گوش‌ها سرایت کند و در بیشتر مواق به دلیل،  بیماری‌های دیسک، عضله یا اختلالات عصبی در گردن به وجود می‌آید.

CGH یک سردرد ثانویه است که باعث بیماری‌های فیزیکی یا عصبی می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • دررفتگی
  • آرتریت
  • سرطان
  • ستون فقرات گردنی
 

     ۶. سردردهای ناشی از فعالیت زیاد بدنی

شامل درد در حین فعالیت یا بلافاصله بعد از آن می‌باشد و ناگهانی شروع می‌شود و در عرض  چند دقیقه از بین می‌رود؛ اما در بعضی از افراد تا چند روز نیز ادامه دارند.

دردهایی که بعد از فعالیت‌های سنگین و به صورت درد خیلی شدید ظاهر می‌شوند و در بعضی از مواقع نشان دهنده سکته و خونریزی یا تومور مغزی می‌باشند.

علائمی که باید درمورد سردردهای ناشی از فعالیت نگران بود شامل موارد زیر است:

  • تغییرات گفتاری
  • از دست دادن تعادل
  • اختلالات بینایی
خطرناک ترین نوع سردرد

     ۷. سردردهای جدید و غیر طبیعی

اگر سردردهایی با درد غیر قابل تحمل را تجربه کرده اید و با خوردن قرص‌های مسکن ساده مانند ناپروکسن، استامینوفن و ایبوپروفن شدت درد کاهش پیدا نکرد و علائمی که در موارد زیر نام برده‌ایم را تجربه کردید  به پزشک متخصص مراجعه فرمایید:

  • تغییرات خیلی شدید در مکان، زمان و محل شدت درد
  • اگر با اختلالات بینایی، شنوایی و گفتاری همراه باشد
  • هر چه‌قدر از مدت زمان سردرد می‌گذرد شدیدتر می‌شود
  • تغییرات خلق و خو
  • اختلالات حافظه
 

وقتی که سن شما بیش‌تر از  ۵۰ سال است سردردها با علائم جدید، می‌توانند نگران کننده باشند و ممکن است ناشی از بیماری‌هایی مانند  تومور، سرطان یا سکته مغزی می‌باشند.

علت سردردهای خطرناک

تمامی  انواع سردرد تقریباً گیرنده‌های عصبی درد شبیه به هم را فعال می‌کنند و این اتفاق تشخیص دادن نوع سردرد را سخت می‌کند همچنین انواع عفونت‌ها و خونریزی مغزی می‌توانند خطرناک‌ترین نوع سردرد باشند.

علت‌های خطرناک سردرد شامل موارد زیر است:

ناهنجاری شریان‌های وریدی در مغز (AVM)

 ممکن است در  دوران جنینی ارتباط غیر طبیعی بین شریان‌ها و سیاهرگ‌ها در مغز اتفاق می‌افتد که یکی از علت‌های سردرد است.

AVM های مغزی یک بیماری خیلی نادر می‌باشد. اگرچه امکان دارد که قبل از تولد اتفاق بیفتد؛ ولی علائم آن  ممکن است در هر سنی رخ بدهد. بعضی از افراد به این ناهنجاری در بزرگسالی و  بیماری آنوریسم مغزی مبتلا می‌شوند.

سکته

وقتی جریان خون در قسمت‌های مختلف مغز شما متوقف می‌شوند سکته مغزی اتفاق می‌افتد. اگر جریان خون بیش از چند ثانیه در مغز قطع شود. مغز نمی‌تواند مواد مغذی و اکسیژن خالص را دریافت کند و باعث مرگ نورون‌های عصبی و آسیب‌های ماندگار در مغز می‌شود.

همچنین سکته مغزی براثر ترکیدن رگ‌های خونی رخ می‌دهد که باعث خونریزی بخش‌های مختلف سر می‌شود که یکی از علت‌های خطرناک در سردرد است.

آنوریسم در مغز

آنوریسم یک ناحیه ضعیف و نازک در دیواره‌های رگ خونی است که باعث برآمدگی رگ‌ها می‌شود هنگامی که آنوریسم در داخل جمجمه اتفاق می‌افتد به آن  آنوریسم داخل جمجمه نیز می‌گویند و این علت سردرد ممکن است مادر زادی باشد یا در دوران بزرگسالی اتفاق بیفتد.

  هیدروسفالی

تجمع مایع در داخل جمجمه را که منجر به التهاب در مغز می‌شود هیدروسفالی می‌گویند. این مایع  مغز و نخاع را احاطه کرده است و از مغز محافظت می‌کند. این بیماری  یکی از  علت‌های سردرد خطرناک می‌باشد که در اثر عوامل زیر اتفاق می‌افتد:

  • مسدود شدن جریان خون در اثر هیدروسفالی
  • جذب نشدن مایع در خون
  • تولید کردن بیش از اندازه مایع مغز

فشار خون بالا

فشار خون بالا باعث درد در قسمت بالایی سر می‌شود و  باعث بیماری مانند سکته مغزی، نارسایی کلیه و سایر مشکلات سلامتی می‌شود.

 فشار خون طبیعی در مواقع کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی لیتر جیوه می‌باشد و بالاتر از این مقدار منجر به فشار خون بالا و مشکلات سلامتی می‌شود.

تومور مغزی

گروهی از توده‌ها یا سلول‌های غیر طبیعی که از مغز شروع می‌شوند را تومور مغزی می‌گویند. تومورها مستقیماً سلول‌های مغزی را از بین می‌برند و به مرور زمان  باعث ایجاد التهاب و عفونت در مغز می‌شوند.

شبه تومور مغزی

فشار خون در داخل جمجمه زیاد می‌شود و قسمت‌های مختلف مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به نظر می‌رسد بیماری تومور است؛ ولی این طور نیست.

خطرناک ترین نوع سردرد

این نوع سردردها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند و بعضی از آن‌ها علائم یکسانی را دارند که با مراجعه به پیش پزشک متخصص و انجام دادن آزمایش‌ها و تصویر برداری‌ها نوع  و علت سردرد مشخص می‌شود.