جدیدترین درمان صرع

جدید ترین درمان صرع

ما در مطلب گذشته درمورد درمان صرع برای شما صحبت کرده‌ایم. در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم جدیدترین درمان صرع را معرفی کنیم.

درمان تشنج یکی از دغدغه‌های مهم بیماران مبتلا به صرع است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که انواع قرص‌های ضد صرع را مصرف کرده باشید و هیچ تأثیری روی تشنج شما نداشته باشد؛ ولی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی‌های جدید روش‌هایی بسیار مؤثرتری برای درمان بیماری صرع کشف شده است.

تحقیقاتی که روی بیماران صرعی انجام شده است نشان می‌دهد که افراد مبتلا به این بیماری افسردگی، استرس و اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند. این بیماران مبتلا  همیشه می‌ترسند که در مکان‌های شلوغ و عمومی حاضر شوند و در بیشتر مواقع این بیماری باعث احساس ترس و خجالت در مبتلایان می‌شود.

جدیدترین روش درمان بیماری صرع چیست؟​

دانشمندان و محققان داروهای زیادی را برای بیماری صرع کشف کرده‌اند و تنها ۳۰ درصد افراد از درمان‌های دارویی جواب نمی‌گیرند. داروهای ضد صرع عوارض بسیار زیادی را روی اندام‌های مختلف بدن می‌گذارد و به مرور  زمان احتمال دارد که شما را به سنگ کلیه و بیماری‌های کبدی مبتلا کند.

ما در موارد زیر برای شما جدیدترین راه ها‌ی درمان صرع را توضیح می‌دهیم که نسبت به درمان‌های دیگر عوارض جانبی کمتری دارند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • روش درمانی نوروفیدبک
  • درمان صرع با RTMS
  • جراحی عمیق مغز
  • تحریک کننده عصب واگ
 

در ادامه به بحث در مورد هرکدام از این درمان‌های جدید می‌پردازیم.

جدیدترین درمان صرع

روش درمانی نوروفیدبک

جدیدترین درمان صرع که  یک روش غیر تهاجمی برای درمان تشنج به حساب می‌آید. در مغز انسان‌ها  تعداد بسیار زیادی نورون‌های عصبی فعالیت می‌کنند که اگر کار خود را به درستی انجام ندهند باعث بروز تشنج می‌شوند.

نوروفیدبک با تولید امواج‌های الکتریکی خاصی و با توجه به شدت بیماری باعث تغییر عملکردهای مغز و بهبود ارتباط نورون‌های عصبی با یکدیگر می‌شود. این تکنیک درمانی باعث بهتر شدن خلق و خو و احساسات فرد بیمار شده است.

عملکرد نوروفیدبک

ابتدا فرد بیمار باید در  محیط آرامی قرار بگیرد و بعد از آن حسگرهای الکترودی را به سر بیمار متصل می‌کنند و از طریق این حسگرها عملکرد سلول‌های عصبی را توسط یک کامپیوتر بررسی می‌کنند.

 این پالس‌های الکتریکی که از طریق حسگرها به نورون‌های عصبی فرستاده می‌شود، به وسیله‌ی آن‌ها باعث بهتر شدن فعالیت‌های امواج مغزی می‌شوند که از بروز تشنج جلوگیری می‌کند. الگوهای سیگنال‌های مغزی هر فردی با یکدیگر متفاوت است.

از این روش درمانی  برای افرادی که در اثر بیماری صرع دچار افسردگی و استرس شده اند  نیز استفاده می‌شود با بررسی سیگنال‌های عصبی متوجه می‌شوند که کدام یک از عصب‌ها عملکرد صحیحی را ندارد و پزشکان روش درمانی مناسبی برای بهبود بیماری انتخاب می‌کنند.

جدیدترین درمان صرع
 درمان صرع با RTMS

اغلب افرادی که از درمان‌های دارویی جواب نگرفته‌اند و تمایلی به جراحی کردن ندارند از این روش غیر تهاجمی استفاده می‌کنند. کاربرد استفاده از این دستگاه بسیار وسیع است و در درمان تشنج ناشی از صرع، افسردگی، استرس و اضطراب، اختلالات دو قطبی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند بدون اینکه عوارضی داشته باشد.

این دستگاه که جدیدترین درمان صرع است  با تغییرات بسیار  وسیعی که بر روی عملکردهای امواج مغزی می‌گذارد باعث درمان تشنج و اختلالات این بیماری می‌شود.

در شروع از بیمار می‌خواهند که هرگونه وسیله‌ی فلزی که دارد را به تکنسین تحویل بدهد و بعد از آن فرد بیمار روی یک صندلی به صورت نیمه دراز کش می‌نشیند. حسگرهای الکتریکی را که پالس‌های مغناطیسی به مغز می‌فرستد بروی قسمت جلویی سر و پیشانی که عملکردهای رفتاری و حسی را شامل می‌شود قرار می‌دهند.

فرد مبتلا به بیماری صرع به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه پالس‌های مغناطیسی را در نورون‌های عصبی دریافت می‌کند که برای بهبودی تشنج کمک کننده است.

علائم بیماری شما امکان دارد که بین ۱-۳ هفته زمان ببرد تا کاهش پیدا کند در این مدت شما نباید درمان‌های دارویی خود را قطع کنید و زیر نظر پزشک متخصص باید دوز آن‌ها کم یا به طور کامل متوقف شود.

جراحی عمیق مغز (DBS)

جراحی عمیق مغز یکی ازجدیدترین درمان صرع  است که از طریق جریان‌های الکتریکی  به بخش‌هایی از مغز که  عملکرد صحیحی ندارند فرستاده می‌شوند. این سیگنال‌های الکتریکی از طریق دستگاهی که در زیر پوست و قفسه‌ی سینه شما قرار می‌گیرد به وسیله‌ی چند سیم به بخش‌های مختلفی در مغز متصل می‌شود.

این روش درمانی با بیهوشی همراه است و بستگی به علائم و شدت بیماری، الکترودهای حسگر را در ناحیه‌ی آسیب دیده در سمت چپ و راست مغز به وسیله‌ی سوراخ کوچکی به بخش بالایی جمجمه متصل می‌کنند.

الکترودهای حسگر به وسیله‌ی سیم‌های نازکی به محرک باطری در قفسه سینه وصل می‌شوند. هنگامی که این محرک‌ها تحریک شده اند؛ انواع بافت‌ها و سلول‌های عصبی معیوب کار خود را به درستی انجام می‌دهند.

بعد از عمل جراحی از زخم‌های خود مراقبت کنید تا باعث بروز عفونت نشود و اگر پزشک متخصص به شما داروهای آنتی‌بیوتیک را  تجویز کرد مصرف کردن به صورت منظم آن را جدی بگیرید.

جدیدترین درمان صرع
تحریک کننده عصب واگ

تحریک کننده عصب واگ جدیدترین درمان صرع است که باعث کاهش تشنج‌های مکرر در زمان‌هایی که روش‌های دارویی مؤثر نیستند استفاده می‌شود.

عصب واگ یکی از عصب‌های مهم در بدن است که پیام‌های مختلفی را به مغز می‌فرستد و به تنظیم عملکرد صحیح اندام‌هایی مانند قلب، ریه و معده کمک می‌کند. بافت نورون‌های عصبی که درون واگ گردن قرار دارند به بعضی از سلول‌های عصبی که باعث تشنج می‌شوند متصل است.

این روش درمانی جدید شامل یک تحریک کننده‌ی الکتریکی که منبع انرژی آن باطری است در زیرپوست گردن و نزدیک عصب واگ چپ قرار می‌گیرد. این دستگاه به صورت خودکار جریان‌های الکتریکی را به صورت متناوب به مغز می‌فرستد.

عملکرد عصب واگ

مراحل جراحی و گذاشتن دستگاه VNS شامل موارد زیر است:

  • فرد بیمار را با دارو بیهوش می‌کنند
  • پزشک جراح یک برشی در نزدیک قفسه‌ی سینه می‌زند
  • این دستگاه کوچک به نام ژنراتور را که به اندازه یک سکه کوچک است درون قفسه سینه می‌گذارند
  • پزشک جراح سیم‌های نازک را به دور عصب سمت چپ واگ می‌پیچاند
  • محل برش داده شده را با بخیه بسته و روی آن باند می‌گذارند
  • سیم‌های نازک جریان‌های الکتریکی را از طریق الکترودهای حسگر به عصب واگ می‌فرستد و این عصب‌ها سیگنال‌های الکتریکی را به مغز انتقال می‌دهند.
جدیدترین درمان صرع

روش‌های جدیدترین درمان صرع هنگامی برای شما مناسب هستند که شما از داروهای ضد صرع جواب نگرفته‌اید یا این داروها در بدن  شما عوارض خطرناکی را بر جای گذاشتند پس می‌توانید با توجه به نظر پزشک متخصص و شدت تشنجی که دارید بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. تمامی این روش‌ها باید توسط کادر مجرب و زیر نظر پزشک متخصص انجام بگیرد.