تشنج در کودکان

تشنج در کودکان

تشنج در کودکان چه تاثیری بر عملکرد مغز آن هادارد؟

در مغز انسان تعداد زیادی نورون فعالیت دارند که این نورون‌ها وقتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند باعث می‌شوند که ما بتوانیم راه برویم، حرف بزنیم، بنویسیم و سایر کارهای روزمره خود را انجام بدهیم ولی وقتی که فعالیت این نورون‌ها دچار اختلال می‌شود و باعث قطع سینگال های الکتریکی می‌شود و مغز نمی‌تواند عملکرد درستی از خود داشته باشد و باعث از دست دادن هوشیاری و تشنج می‌شود.

والدین کودکانی که فرزندشان دچار تشنج می‌باشند ممکن است همیشه از خود بپرسند آیا تشنج کودکان قابل درمان است؟

جواب این سؤال را باهم بررسی می‌کنیم؛ کودکانی که به بیماری صرع مبتلا هستند و روزی چند بار دچار تشنج می‌شوند درمان آن‌ها سخت‌تر است از کودکانی است که در اثر تب بالا یا افت قند دچار تشنج می‌شوند.

ولی در هر دو مورد تشنج قابل‌درمان و کنترل می‌باشد. ما در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم که عوارض و علت و انواع اقدامات ضروری تشنج در کودکان  که والدین باید  بدانند را برای شما توضیح داده‌ایم. پس در تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تشنج در کودکان

تشنج ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کودک شما، در بیمارستان یا حتی در حضور پزشک نباشید در نتیجه تشخیص تشنج در کودکان  برای پزشک مشکل ساز است. اگر کودک شما در طول بیست و چهار ساعت چند بار دچار تشنج می‌شود احتمالاً به بیماری صرع مبتلا است.

تشنج ممکن است براثر عوامل دیگر مانند تب بالا، فشارخون، افت شدید قند خون و استرس  اتفاق بیفتد. والدین کودکان باید شرح‌حال کاملی را به پزشک بدهند و از برادر یا خواهری که کودکان دارند کمک بگیرند شاید آن‌ها علائمی را دیده باشند که پدر و مادر به آن توجه نکرده باشند.

بعضی از پزشکان می‌گویند که یک دوربین فیلم برداری را در اتاق کودک تنظیم کنید که تمامی رفتارهای کودک  را ارزیابی کند این کار به پزشک متخصص کمک بسیار خوبی می‌کند.

ممکن است علائم هر کودکی با کودک دیگر متفاوت باشد. مثلاً بعضی از کودکان بروی زمین می‌افتند و هوشیاری خود را از دست می‌دهند یا بعضی دیگر هوشیار هستند و فقط به یک نقطه خیره می‌شوند و روی پردازی می‌کنند یا هنگامی که دارد بازی می‌کنند یا راه می‌رود یهو متوقف می‌شود و هیچ کاری نمی‌کند  این نوع تشنج در کودکان  ممکن است از دید خانواده‌ها مورد توجه قرار نگیرد.

 

در بعضی از مواقع ممکن است علائم تشنج با میگرن، سرما خوردگی و مسمومیت غذایی اشتباه گرفته شود. پزشک متخصص شرح حال دقیقی از خانواده‌ها می‌گیرد و در کنار آن ممکن است که آزمایش‌ها و نوار مغز EEG را برای کودک شما تجویز کند تا بتواند با  مقایسه این دو تشنج را در کودک شما تشخیص بدهد.

 

روش‌های دیگر برای تشخیص تشنج وجود دارد که ممکن است پزشک متخصص برای کودک شما آن‌ها را تجویز کند که عبارتند از:

  • پرسیدن سؤالاتی مانند زایمان زودرس
  • بررسی قند خون کودک
  • اسکن مغزی
  • MRI

 

 

 

تشنج در کودکان

عوارض جانبی تشنج در کودکان

طبق مطالعات جدیدی که انجام شده است ممکن است تشنج آسیب‌هایی را به بافت‌های مغز برساند. ولی مغز کودک دائماً در حال تغییرات رشد و نمو می‌باشد پس آسیب رسیدن به مغز در کودکان کمتر از بزرگسالان است.

در تشنج ممکن است که کودک رفتارهای نامناسبی از خود نشان ندهد یا بر اثر دست دادن هوشیاری به سر کودک ضربه وارد شود. بعضی از کودکان اشیایی را می‌بیند که در دنیای واقعی وجود ندارد همین ممکن است باعث احساس ترس و استرس در خانواده و کودک می‌شود.

تشنج در کودکان خطرناک نمی‌باشد؛ ولی در مواقعی که کودک شما روزی چند بار دچار تشنج می‌شود و هوشیاری‌اش را از دست می‌دهد و تمام زندگی آن دچار اختلال می‌شود. حتماً باید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

هرچقدر بیشتر بیماری صرع ادامه دار باشد، خطرناک‌تر است در نتیجه برای درمان آن از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. تاز از بروز خطرات احتمالی که ممکن است، برای فرزند شما اتفاق بیفتد جلوگیری کنید.

 

علت تشنج در کودکان

تب بالا در کودکان

یکی از علت تشنج در کودکان دمای بالای بدن ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر می‌باشد. تشنج‌های ناشی از تب بالا هیچ گونه خطری برای کودک شما ندارد این تشنج‌ها ممکن است بین کودکان ۷ ماه تا ۶ سال اتفاق بیفتند.

تشنج‌هایی که با تب بالا همراه است براثر سرماخوردگی شدید یا عفونت در بدن اتفاق می‌افتد که بیشتر از یک روز هم ادامه دار نیستند. تا علت بیماری در بدن کودک شما مشخص نشد ممکن است که تشنج ادامه داشته باشد.

ضربه خوردن به سر کودک

ممکن است براثر سانحه تصادف یا براثر افتادن از یک بلندی به سر کودک شما ضربه وارد شده باشد ضربه‌هایی که به سر وارد می‌شود علائم آن بعد از یک روز تا یک هفته خودش را نشان دهد.

 

افت قند خون و تشنج در کودکان

ممکن است فرزند شما در اثر مسمومیت غذایی اشتهای خود را از دست داده باشد و همین کم اشتهایی و نخوردن غذا انسولین در خون را افزایش می‌دهد و باعث تشنج در کودک شما می‌شود.

علائم تشنج در کودکان

همان‌طوری که قبل نیز گفتیم ممکن است که علائم کودک شما با فردی دیگر متفاوت باشد. متداول‌ترین علائم شامل موارد زیر می‌باشد:

 

  • نگاه کردن به یک نقطه به مدت طولانی
  • تکرر ادرار
  • جواب ندادن به سؤالات شما
  • از دست دادن هوشیاری کودک
  • احساس سبکی یا سنگینی در سر
  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • لرزیدن اندام‌ها

در تشنج ممکن است که صورت کودک شما رنگ پریده و لب‌های آن کبود شود این اتفاقات در اثر عدم تنفس صحیح و ریتم نامنظم قلب اتفاق می‌افتد.

در هنگام بروز تشنج در کودکان چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • خانواده باید آرامش و احساس امنیت را برای کودک خود فراهم کنند.
  • دور کودک حلقه نزنید و به او اجازه نفس کشیدن بدهید.
  • زیورآلات را از بدن کودک باز کنند تا احساس راحتی کند.
  • کودک را با آرامی به پهلو بخوانید و حواستان به ضربان قلب و تنفس آن باشد.
  • هنگام تشنج به هیچ عنوان خوراکی و نوشیدنی به کودک ندهید.
  • یک پارچه نرم را در دهان کودک خود به آرامی بگذارید تا لب و زبان خودش را گاز نگیرد.
  • سعی کنید از یک بالشت نرم یا کلاه ایمن استفاده کنید تا از ضربه خوردن سر جلوگیری کنید.

بعد از تشنج در کودکان چه اقداماتی باید انجام داد؟

کودک شما بعد از زمان ۱۵-۳۰ دقیقه به حالت عادی خود برمی گیرد و می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد.

ممکن است که کودک شما بعد از تشنج احساس خواب آلودگی و سردرد داشته باشد بگذارید که استراحت کند؛ ولی ریتم ضربان قلب و تنفس آن را به صورت مداوم چک کنید.

بعد از گذشت یک ساعت می‌توانید به کودک خود یک نوشیدنی شیرین بدهید.

اگر کودک شما لب‌های کبودی داشت و ضربان قلب آن کم شده بود حتماً از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

درمان تشنج در کودکان

اگر کودک شما در اثر تب شدید و ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا یا سرما خوردگی دچار تشنج شده است. پزشک متخصص از شیاف استامینوفن برای کنترل علائم بیماری و کاهش تب استفاده می‌کند.

اگر کودک شما دچار صرع می‌باشد پزشک متخصص با داروهای ضد صرع این بیماری را کنترل می‌کند.

 

ما در این مقاله قصد داشتیم علت و درمان و علائم بیماری تشنج در کودکان را برای شما توضیح دهیم اگر شما هر رفتار غیر عادی را در کودک خودتان مشاهده کردید تا بدتر نشدن بیماری حتماً آن را  پیش یک پزشک متخصص ببرید.