تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG)

تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی

امروزه برای درمان افسردگی از یک روش درمانی جدید و نوین استفاده می‌شود که تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG) نام دارد. افسردگی یا اختلالات روانی، از جمله بیماری‌های مهلکی هستند که می‌توانند کیفیت زندگی افراد را با مشکل دچار کند و باعث به وجود آمدن مشکلات و آسیب‌هایی برای زندگی افراد باشد.

از طرفی امروزه راه‌ها و روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند در درمان افسردگی و این اختلالات مفید و موثر باشد. راه‌های درمانی مانند دارو درمانی، مراجعه به روانشناس یا روان پزشک و… اما این درمان‌ها موقتی هستند و امکان بازگشت افسردگی همواره برای این روش‌ها وجود دارد. 

این روش درمانی جدید، به درمانگران کمک می‌کند تا با دلیل اصلی که افراد به افسردگی و اختلالات روانی مبتلا شده‌اند، آشنا شوند و بتوانند با رفع آن افسردگی افراد را درمان کنند. در ادامه با مجله مغز و اعصاب برین مگ همره باشید، تا شما را با این روش درمانی تازه و کمی هم عجیب بیشتر آشنا کنیم.

تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG)

این روش درمانی تازه، درواقع شکل پیشرفته‌تر و جدیدتر اسکن مغزی است. در تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG)، با استفاده از کلاه مخصوصی که روی سر قرار می‌گیرد و الکترودهایی که روی آن قرار گرفته است، فعالیت‌های مغز را می‌سنجد.

این اطلاعات دریافتی توسط کامپیوترهای مخصوصی ذخیره می‌شوند و سپس روانشناسان با بررسی و پردازش آن‌ها به بررسی علت اصلی افسردگی و اختلالات روانی در افراد می‌پردازد.

درواقع روش تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG)، با بررسی فعالیت‌های مغز در هر یک میلیاردم ثانیه، به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند بهتر فعالیت‌های مغز را بررسی کنند.

تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی ( QEEG)

مزایای استفاده از نقشه برداری از مغز برای تشخیص افسردگی

روش تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG)، با ارئه عکس‌های دو بعدی یا سه بعدی از مغز می‌تواند نقاط بسیار مهمی و مناطق مهمی از مغز را به روانشاسان نشان دهد. درواقع با قرار دادن اطلاعات مهم مغز بیمار در اختیار پزشکان، به آن‌ها کمک می‌کند :

  • دلایل افسردگی یا اختلالات روحی و روانی را نشان می‌دهد. درواقع با نقشه برداری دقیق و جزئی از مغز، دلیل اصلی افسردگی را در مغز مشخص می‌کند.
  • می‌تواند جدا از دارودرمانی، یک برنامه درمانی موفق برای بیمار طراحی می‌کند.
  • علاوه بر تشخیص افسردگی و اختلالات روحی و روانی، می‌تواند مشکلات و آسیب‌های زیادی را که درون مغز وجود دارد را تشخیص دهد.

تشخیص افسردگی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین چالش‌هایی است که هر متخصصی می‌تواند با آن روبه‌رو شود. تنوع بالای علائم و نشانه‌های این بیماری باعث شده تا متخصصان و پزشکان نتوانند به خوبی درجه افسردگی و مقدار آن را تشخیص دهند.

از طرفی روش درمانی تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG)، به متخصصان کمک می‌کند تا بتوانند به بهترین شکل افسردگی و اختلالات روانی را در افراد تشخیص دهند.

 

تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی ( QEEG)

تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG) چگونه انجام می‌شود؟

نقشه برداری مغزی یا QEEG باید حتما زیر نظر یک فرد متخصص انجام شود. در ادامه با روش انجام این روش درمانی بیشتر آشنا می‌شویم.

  • در مرحله اول یک کلاه مخصوص که روی آن الکترودهایی قرار گرفته است، روی سر قرار می‌گیرد. این الکترودها درواقع به ثبت واکنش‌های مغز کمک می‌کند.
  • ممکن است برای دریافت بهتر واکنش‌های مغزی در طول نقشه برداری، از یک ژل مخصوص برای محل‌های اتصال الکترودها استفاده شود.
  • ممکن است برای درک و تشخیص بهتر فعالیت‌های مغز، نیاز باشد که فرد یک فعالیت خاص مانند باز و بسته کردن چشم یا خواندن یک مطلب داشته باشد.
  • بهتر است در طول مدت زمان نقشه برداری، فرد در جای خود ثابت بماند و حرکت نکند.
  • پس از اینکه الکترودهای متصل به کلاه، تمامی اطلاعات را از فعالیت‌های مغزی جمع آوری کرد، سپس نوبت به نرم افزارهای مخصوص و کامپیوترهای مخصوص می‌رسد که این اطلاعات را به صورت عددی و در نهایت به صورت نوارمغزهای مشخص ارائه می‌کند.
  • در نهایت نیز در بانک‌های اطلاعاتی روی این اطلاعات محاسبات ریاضی و تحلیلی انجام می‌شود که در نهایت به نرمال بودن یا نبودن نقشه ذهنی بیمار ختم می‌شود.

انواع نقشه برداری از مغز یا QEEG

نقشه برداری از مغز ممکن است به روش‌های مختلفی رخ دهد. به طور معمول نقشه برداری از مغز به سه شکل صورت می‌گیرد:

  • نقشه برداری مغزی معمولی

این نوع نقشه برداری مغزی یکی از متداول‌ترین روش‌های نقشه برداری مغزی است که معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه ممکن است طول بکشد. در این نوع نقشه برداری فرد باید کاملا بدون حرکت بشیند. البته ممکن است گاهی از فرد بخواهند که چشمان خود را باز و بسته کند.

  • نقشه برداری مغزی در حالت خواب

گاها در حالت بیداری، نمی‌توان به خوبی از اطلاعات مغزی نقشه برداری انجام داد. به همین دلیل ممکن است از بیمار بخواهند که در در زمان نقشه برداری بخوابد. حتی ممکن است از بیمار بخواهند که قبل از ازمایش بیدار بماند تا بتواند در طول نقشه برداری خواب خوب و راحتی داشته باشد.

  • نقشه برداری فعالیتی

در این روش ممکن است نیاز باشد که نقشه برداری براساس فعالیت‌های روزانه فرد انجام گیرد. در این مرحله یک کلاه و الکترود قابل حمل روی سر فرد قرار می‌گیرد.

روش تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG) چه تفاوتی با نوار مغزی معمولی دارد؟

در نوار مغزی معمول، الکترودهایی روی مغز قرار می‌گیرد که فعالیت‌های مغر را از طریق پوست ضبط می‌کند. درواقع این نوع فعالیت‌ها به پردازش فعالیت‌های غشاء زیرین پوست کمک بیشتری می‌کند.

اما در نقشه برداری مغزی یا QEEG این اطلاعات در بانک اطلاعاتی با استفاده از مفاهیم ریاضی این اطلاعات پردازش و بررسی می‌شوند تا اگر بیماری یا اختلالی در فرد وجود داشت، بتوان متوجه آن شد.

کلام پایانی

در این مقاله با یکی از جدیدترین روش‌های تشخیص بیماری افسردگی در افراد آشنا شدیم. تشخیص افسردگی با نقشه‌برداری مغزی (QEEG)، یکی از جدیدترین روش‌های نوین در دنیای پزشکی است که به متخصصان و پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند بهتر و با درک دست‌تری، اقدام به تشخیص بیماری‌های فردی کنند. این روش درمانی امروزه یکی از شناخته‌شده‌ترین و پیشرفته‌ترین روش‌های درمان و تشخیص افسردگی و اختلالات روانی در دنیا به حساب می‌آید.