افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌ماند؟

افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌ماند؟

افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌ماند؟ این سؤالی است که  ذهن بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود کرده است. صادقانه‌ترین جواب این است که بگوییم؛ به عوامل مختلفی بستگی دارد.

طبق مطالعات جدیدی که بروی این بیماری انجام شده است نشان می‌دهد که عواملی مانند سن، ژنتیک و بیماری‌های زمینه‌ای، بر طول عمر مبتلایان به بیماری آلزایمر اثر می‌گذارد.

میانگین طول عمر بیماران آلزایمری ۵-۸ سال بعد از تشخیص است و به خانواده‌ آن ها  این شانس را می‌دهد که  با اصلاح سبک زندگی و درمان‌های دارویی از پیشرفته‌تر شدن بیماری جلوگیری کنند.

طول عمر بیماران بعد از تشخیص آلزایمر، برای زنان حدود ۱.۵ برابر بیشتر از مردان است و شما می توانید با مطالعه کردن، باعث بهبود عملکرد مغز خود شوید.

بیماری آلزایمر چیست؟

این بیماری باعث تخریب نورون‌های عصبی می‌شود و به صورت تدریجی حافظه، تمرکز و تصمیم گیری را کاهش می‌دهد.

 درگیری هر فرد با آلزایمر متفاوت است در بعضی از افراد این بیماری خیلی کند پیشرفت می‌کند و باعث می‌شود که علائم برای چند سال هیچ گونه تغییری نکنند. اما در برخی دیگر این بیماری باعث پرخاشگری زیاد می‌شود و به سرعت باعث از دست دادن حافظه فرد بیمار می‌شود.

در مراحل پایانی، بیماری آلزایمر به حدی شدید می‌شود که فرد نمی‌تواند به طور مستقل کارهای خود را انجام دهد و به مراقبت‌هایی از سوی خانواده نیازمند است.

در ایالت متحده امریکا آلزایمر یکی از شایع‌ترین علت‌های زوال عقل به حساب می‌آید و محققان زیادی روی این بیماری مطالعه کردند؛ ولی هیچ گونه درمانی قطعی تابه‌حال یافت نشده است.

افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌ماند؟ ما در مجله تخصصی مغز و اعصاب برین مگ قصد داریم که جواب این سئوال را به شما بدهیم.  

افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌ماند

میانگین زنده ماندن افراد مبتلا به آلزایمر بعد از تشخیص حدود ۵-۸ سال است؛ ولی با کنترل کردن بیماری می‌توان به ۲۰ سال هم برسد.

 افرادی که حافظه خود را از دست می‌دهند یا در تصمیم گیری با مشکل روبه رو هستند تحت چندین آزمایش خون و ادرار، سی تی اسکن و تست‌های عصبی یا روان شناختی قرار می‌گیرند که  بتوانند سریع‌تر بیماری آلزایمر آن‌ها تشخیص داده شود.

سن همیشه یک عامل مهم در طول عمر و زنده ماندن افراد مبتلا به بیماری  به حساب می‌آید. افراد مسن به دلیل آسیب پذیری بیشتر بعد از تشخیص آلزایمر با حوادث دیگری مانند عفونت‌ها، پوکی استخوان، زخم بستر و سایر بیماری‌های دیگر روبه رو می‌شوند که در کوتاه‌تر شدن عمر بسیار تأثیر گذار است.

فرد عادی که بین ۷۰-۸۰ سالگی به بیماری آلزایمر مبتلا می‌باشد ممکن است که  هفت سال بیشتر زنده نماند در حالی که  عمر افراد مبتلا بعد از ۹۰ سالگی، بیشتر از ۲-۳ سال طول نمی‌کشد.

 چه عاملی باعث کاهش طول عمر بیماری آلزایمر می‌شود؟

 با پیشگیری کردن می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را تا ۴۰ درصد کاهش دهید یا از آن‌ها جلوگیری کنید.

۱۲ عامل خطری که باعث بیماری آلزایمر می‌شود شامل موارد زیر است:

  • پرهیز از خوردن الکل
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به سر
  • قرار نگرفتن در معرض آلودگی هوا
  • کاهش فشار خون زیاد
  • درمان چاقی پیش از اندازه
  • مدیریت افسردگی
  • کنترل کردن دیابت
  • ورزش کردن
  • تعامل داشتن با دیگران
  • افزایش تمرکز با جدول حل کردن یا کتاب خواندن
  • درمان مشکلات شنوایی
  • ترک سیگار
افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌ماند
ارتباط سن با بیماری آلزایمر چیست؟

خطر ابتلا شدن به بیماری آلزایمر با افزایش سن بیشتر می‌شود این بیماری معمولاً جز روال عادی پیری نیست و اکثر افراد مبتلا به بیماری آلزایمر سن  بالای ۶۵ سال را دارند.

 خطر ابتلا به این بیماری در افراد بالای ۸۵ سال به یک سوم افزایش پیدا می‌کند. تشخیص به موقع این فرصت را به مبتلایان می‌دهد تا تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنند که می‌تواند به کاهش علائم آلزایمر کمک  زیادی کند.

مراحل بیماری آلزایمر

سه مرحله برای بیماری آلزایمر وجود دارد که بیشتر مبتلایان، با علائم متوسط بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

  • مرحله‌ی خفیف 

 این مرحله اولیه بعد از تشخیص، میانگین زنده ماندن افراد بین ۵- ۸ سال می‌باشد؛ اما با کنترل کردن بیماری می‌توانند زندگی طولانی تری داشته باشند.

علائم مرحله‌ی خفیف شامل موارد زیر است:

  • مشکلات حافظه
  • عدم تمرکز کافی
  • تغییرات شخصیتی و خلق و خو
  • مشکل در حسابرسی
 
  • مرحله‌ی متوسط 

معمولا در این مرحله بخش‌های مختلفی از مغز که بیشتر کنترل کردن زبان، حس و تفکر را بر عهده دارند آسیب می‌بینند افراد  بیشتر مواقع سال‌های زیادی را بعد از تشخیص به زندگی خود ادامه می‌دهد.علائم مرحله‌ی متوسط بیماری شامل موارد زیر است:

  • شدیدتر تر شدن مشکلات حافظه
  • سردرگمی
  • مشکل در شناخت اطرافیان
  • ناتوانی در انجام کارهای ساده مانند لباس پوشیدن
  • اختلال در یادگیری
  • توهم
  • تغییرات خلق و خو
 
  • مرحله‌ی شدید

 در مرحله‌ی شدید بیماری آسیب‌های مغزی بافت‌های سر را خیلی کوچک می‌کنند و تخریب نورون‌های عصبی گسترش می‌یابد؛ بنابراین فعالیت‌های مغز خیلی کم می‌شوند.

  • نیازمند کمک به دیگران برای انجام دادن کارها هستند
  • از دست دادن تعاملات اجتماعی
  • عدم توانایی حرکتی

درمان چه کمکی می‌تواند به طول عمر بیماری کند؟

تشخیص درست و به موقع بیماری، می‌تواند این شانس را به افراد بدهد تا با کاهش عوامل خطر شانس بیشتری برای زندگی کردن به مدت طولانی داشته باشند.

یک مطالعه جدید در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که ۲۲۴۸ فردی که بالای ۶۵ سال سن داشتند با رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و پرهیز از الکل شانس زندگی کردن، این افراد در مدت زمان طولانی‌تری افزایش می‌‌یابد.

در این تحقیقات زنانی که اصلاح سبک زندگی را رعایت می‌کردند به طور میانگین بیشتر از ۲- ۶ سال طول عمری مفید داشتند و آن دسته از افرادی که هیچ یک از عوامل اصلاح سبک را رعایت نمی‌کردند بیشتر از ۱-۴ سال زندگی آن‌ها ادامه نداشت.

با این حال بعضی از داروها برای درمان بیماری آلزایمر کشف شده‌اند که می‌توانند از پیشرفته‌تر شدن بیماری تا حد امکان جلوگیری کنند و باعث بهبود کیفیت زندگی  شما شوند.

افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌ماند
آیا علائم بیماری هر فرد متفاوت است؟

هر فردی با توجه به شرایط سنی، عوامل محیطی و ژنتیکی که دارد علائم متفاوتی را تجربه می‌کند. انواع بیماری‌ها می‌توانند مستقیماً بر آلزایمر اثر گذار باشند.

اگر از بیمار مراقبت می‌کنید یا خودتان به بیماری آلزایمر مبتلا هستید می‌توانید با مشورت پزشک و با کمک یک روان شناس کمک بسیار بزرگی به کاهش علائم جسمی و روحی خود بکنید.

سؤالات متداول

ما در اینجا قصد داریم به سؤالاتی راجع به  آلزایمر که اغلب مردم در باره‌ی طول عمر بیماری می‌پرسند پاسخ بدهیم:

آلزایمر چگونه منجر به کاهش عمر زندگی و مرگ می‌شود؟

در مراحل شدید آلزایمر ممکن است که بدن فرد بیمار با انواع داروهایی که پزشک تجویز می‌کند مقاوم شود و یا احتمال دارد مشکلاتی در بلع غذا برای آن ها اتفاق بیفتد.

 از دست دادن تکلم و نتوانستن ارتباط با دیگران باعث می‌شود آن‌ها نتوانند خواسته‌های خود را به راحتی بیان کنند. سایر عوامل محیطی می‌توانند فرد را در برابر بیماری آسیب پذیر کنند که در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

یک بیمار ۷۰ ساله چقدر می‌تواند با آلزایمر به زندگی خود ادامه دهد؟

افراد می‌توانند تا سال‌های زیادی بعد از تشخیص بیماری آلزایمر زندگی کنند و میانگین آن بین ۵-۸ سال است البته همه‌ی این عوامل به شدت بیماری، جنسیت و سبک زندگی آن‌ها بستگی دارد. 

طولانی‌ترین مرحله بیماری آلزایمر کدام است؟

 علائم و مراحل بیماری آلزایمر در هر فردی متفاوت است؛ ولی به طور کلی مرحله‌ی متوسط از همه بیشتر طول می‌کشد.

چگونه متوجه می‌شوید که یک بیمار آلزایمری به پایان عمر خود نزدیک شده است؟

در مرحله‌ی شدید بیماری، فرد نمی‌تواند هیچ یک از کارهای خود را به صورت مستقل انجام بدهد و تعاملات اجتماعی خود را از دست می‌دهد و بیشتر اوقات زندگی‌اش را در رختخواب سپری می‌کند، در این مرحله فعالیت‌های مغز انسان کند و خاموش می‌شود.

افرادی که آلزایمر می‌گیرند چقدر زنده می‌ماند

شما می‌توانید درمورد عوامل خطر که بر سلامت شما آثار مخرب می‌گذارد با پزشک مشورت کنید و درمان‌های خود را به صورت منظم انجام دهید و از قطع داروها به صورت ناگهانی پرهیز کنید.

اگر مراقب فرد مبتلا به بیماری آلزایمر هستید از پزشک آن بخواهید که به شما راه‌های سبک زندگی سالم را نشان بدهد تا از پیشرفت بیماری تا حد امکان جلوگیری کنید.